Prenumerera på Teknikens Värld

Sliten vindruta ökar olycksrisken

Med en sliten vindruta blir vi sämre förare. En ny undersökning från VTI bekräftar att en sliten vindruta kraftigt försämrar sikten och ökar risken för olyckor. VTI efterlyser ökade kontroller.

100607-vti-sliten-vindruta

100607-vti-sliten-vindruta

När solen står lågt är det lätt att bli bländad och om vindrutan är sliten kan det bli nästan omöjligt att se någonting. Det har nog de flesta bilförare upplevt. Trots det verkar problemet vara bortglömt, det finns ingen statistik över hur många olyckor som orsakas av slitna vindrutor och siktförhållanden är inte en prioriterad fråga vid besiktningen. En ny studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, slår fast att slitna vindrutor är en betydande olycksrisk i trafiken och att det behövs hårdare kontroller.

VTI satte 24 personer i en bilsimulator. Först med en oanvänd ruta, sedan med en som gått 15 000 mil och sedan med en som använts i 35 000 mil. Under varje körning dök två hinder upp och hela tiden fick en lampa simulera en nedåtgående sol. Förarnas sikt minskade drastiskt genom de slitna vindrutorna. Resultaten skilde drastiskt. Skillnaden i upptäcktsavstånd mellan bästa och sämsta vindrutan var 131 meter, vilket innebär en sänkning med i genomsnitt cirka 65 procent. Siktsträckan blev i genomsnitt 65 procent kortare vid körning med en sliten ruta. VTI:s undersökning visar också att siktlängden var 200 meter för en ny vindruta, men bara 90 meter för en bilruta som körts 15 000 mil. Efter 8 000 mil kan sikten ha försämrats väsentligt och efter 15 00 mil kan sikten ha blivit så dålig att rutan utgör en direkt trafikfara. Men VTI vill inte säga något generellt om när det är dags att byta vindruta.
– Nej, det enda vi kan säga är att med de äldre rutor vi använde så är det problem vid motljus, och då redan med den som gått 15 000 mil, säger Anne Bolling vid VTI.

Bilprovningens statistik visar att mycket få bilar underkänns på grund av sliten vindruta. år 2008 underkändes endast 4 384 stycken, motsvarande 0,13 procent, på grund av slitage på vindrutan. VTI föreslår att gränsvärdet för underkännande av bilar bör sänkas från 2,5–3,0 SLI (Straight Light Index) till en nivå som säkerställer att rutan är säker. VTI vill också att alla besiktningsanläggningar ska ha mätutrustning för att kontrollera slitage.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler