Sluttester för Volvos nya FH-serie

När Volvo Personvagnar ägs av kineser, byggs av belgare och använder teknik från amerikaner kanske det kan vara skönt att veta att Volvo Lastvagnar fortfarande är någorlunda helsvenskt. Nu har man en helt ny lastbilsmodell på gång, vilket inte händer så ofta.

nya-volvo-fh-2
Hans Hedberg

Okej, ingressen kanske hårddrog det, men faktum är att numera Geely-ägda Volvo Personvagnars senaste tillskott – V40 – är byggd i Belgien och använder en del teknik från Ford. Volvo Lastvagnar är däremot ännu svenskägt, och nu har man en helt ny modellserie för lastbilar på gång.

Lastbilar skiljer sig mycket från personbilar, inte bara i själva bilens uppbyggnad, utan även i att modellseriernas livslängd är betydligt längre. När en personbilsmodell normalt blir pensionsmogen efter runt 6-7 år, är det ofta bara halva livscykeln för en lastbil. De bilder som du ser här, på en helt ny lastbils-Volvo som sluttestas (och som är tagna av Teknikens Världs egen testchef Hans Hedberg) är därför en relativt ovanlig syn.

Vad finns då under skalet, tja dagens FH-serie finns med bland annat 13- och 16-litersmotorer, och det sägs att nya FH-serien bland annat kommer att få versioner på åtminstone mellan 460 och 700 hästkrafter. Dessutom blir den nya modellserien först ut med att nå de nya Euro 6-miljökraven för lastbilar. Lansering blir i början av 2013.