Prenumerera på Teknikens Värld

Spyker C8 Aileron LM firar nedläggningen

Mer pulver ur V8:an och nya färgscheman när Spyker C8 Aileron läggs ned. Sugen? Skynda dig, bar tre exemplar tillverkas.

Spyker C8 Aileron LM85

Efter sex år lägger Spyker ned produktionen av modellen C8 Aileron – och det med flaggan i topp. Sist ut blir tre exemplar där man klämmer ut 525 hästkrafter och 600 newtonmeter ur Audi V8:an mot tidigare 400 hästkrafter och 480 newtonmeter. Med det tar sprinten 0-100 km/h nu 3,9 sekunder att jämföra med tidigare 4,5 sekunder.

Bilarna är i ett utförande vid namn LM85, som först dök upp 2008 på C8 Laviolette, som uppmärksammar märkets tävlande i långlopp. Bilarna har detaljer som stora luftintag, breda hjulhus och kulörer som märkets tävlingsbilar: Jet Black och Crimson Red med inlägg i kontrasterande färger.
Inne bilarna finnas det saker som tvåtonsläder, unika stolar och instrumentbräda i aluminium. Bilarna är framtagna tillsamman med designhuset Milan-Morady i Luxemburg.

Spyker C8 Aileron LM85

– Varje Spyker vi bygger är unik och exklusiv men med dessa tre exemplar visar vi verkligen vad Spykers hantverk går för, säger ägaren Victor Muller.

Modellen C8 Aileron debuterade under Genèvesalongen 2010 och efterträdaren, C8 Preliator, presenterades på samma salong 2016. Modellen har samma motor som de tre sista C8 Aileron som tas upp här. Till Genèvsalongen 2018 är det möjligt att Spyker visar upp sin Ssuv. Nej, jag halkade inte på tangenterna, Spykers väljer att kalla att sitt högbygge för just det: Super-Suv. Motorn ska komma från svenska Koenigsegg.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa