Prenumerera på Teknikens Värld

Spyker köper motorer av Koenigsegg

Den nederländska sportbilstillverkaren skiftar motorer – från tyskt till svenskt. Från Ingolstadt till Ängelholm.

Spyker Koenigsegg Genève 2017

Namnet Victor Muller dyker åter upp i svensk bilindustri. 2010 köpte han Saabs personbilsavdelning som gick i konkurs året efter. Faktum är att hans eget märke Spyker höll på att kasta in handduken. Nu köper han motorer från den svenska sportbilstillverkaren Koenigsegg.

Det är Spyker senaste modell, C8 Preliator, som först ska få motorer från den Ängelholmsbaserade tillverkaren. Det gäller både coupén, som visades under förra årets Genèvesalong, och Spyder som visades under årets upplaga av tillställningen. Totalt handlar det om 250 motorer och de första bilarna kommer att levereras under 2018.

Spyker Koenigsegg Genève 2017

Spyker C8 Preliator Spyder får svenskt hjärta.

Motorn är en nedbantad version av den V8 på fem liter som Koenigsegg själva använder sig av. En motor som är konstruerad för att kunna leverera 1 500 hästkrafter men i Spyker-utförande kommer den ge 600, vilket enligt Christian Koenigsegg betyder att motorn skulle kunna leva i 200 år, enligt tidningen Road and Track.

I samma intervju har Christian Koenigsegg öppnat för fler samarbeten med andra tillverkare. Företaget skulle inte ha några problem med att tillverka fler än de omkring 20 motorer per år som det handlar om i dagsläget. Konkurrens är han inte rädd för, Spyker ser han inte som en konkurrent. Ja, inte ens Bugatti eller Pagani, eftersom Koenigsegg inte har några problem med att hitta köpare till sina bilar.

Spyker Koenigsegg Genève 2017

Spyker vänder sig till Koenigsegg för motorer, Koenigsegg vände sig en gång i tiden till Ford av samma anledning.

Vi har tidigare skrivit om en rad samarbeten inom bilbranschen i jakt på att kapa tillverkningskostnader och vi kommer säkert att få se mer av den varan.

Att Audis V8 på 4,2 liter lever ett ovisst liv är en anledning till bytet även om Victor Muller själv hävdar att han aldrig gillat vinandet från turbon, något han slipper med den nya motorn från Koenigsegg.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa