Konceptet visades för redan tio år sedan men nu ska den strandade suven bli av. Volkswagen-motorn lyfts ur och ersätts av en V8 från Koenigsegg.

Under Genèvesalongen blev det officiellt att svenska Koenigsegg kommer att leverera motorer till sportbilstillverkaren Spyker. Företaget verkar ha vind i seglen då fyra nya modeller planeras liksom en årsproduktion av 500 bilar.

En av modellerna är allt annat än ny och visades som koncept för redan tio år sedan. Den är Spykers lyxsuv vid namn D12 Peking to Paris som nu får namnet D8 Peking to Paris. Anledningen till namnbytet är att bilen ska få Koenigseggs V8 som driftkälla och inte den ursprungliga W12 motorn från Volkswagen. Förbränningsmotorn kommer att få sällskap av en elmotor då bilen ska vara av hybridtyp.

Spykers ägare, Victor Muller, har för Autocar berättat att utvecklingen av bilen, som sköts av Lotus, stannade av 2014 då Spyker hamnade i ekonomisk knipa. Han berättar också att bilen var före sin tid när den skissades fram men att den kommer bli något utöver det vanliga när den är klar, kanske rent av till Genèvesalongen 2018. Spyker väljer att kalla bilen för en Ssuv, förkortning av Super-Suv.

Med sin form och uppskattade prestanda på 0-100 km/h på fem sekunder och en topphastighet på 300 km/h imponerade D12 Peking to Paris på många under Genèvesalongen 2006. 200 personer betalade handpenning men någon produktion kom aldrig igång och pengarna fick betalas åter.

Modellnamnet kommer från ett lopp som kördes mellan Paris och Peking 1907,  där Spyker kom på andra plats.

Visa kommentarer
NUVARANDE Spykers suv får grönt ljus – med V8 från Koenigsegg
NÄSTA Skoda visar insidan av elektriska Vision E