SsangYong är på plats i Genève. Med sig har de bland annat konceptbilen e-SIV Concept – en eldriven suv som ska klara 45 mil på en laddning.

Det är inte första gången SsangYong visar upp en eldriven konceptbil. Redan 2010 visade man upp KEV1 och senast för tre år sedan presenterade man Tivoli EV-R på Genève-salongen.

Nya e-SIV ska enligt SsangYong själva visa upp vad tillverkaren har på gång inom områdena autonom körning och uppkoppling. Namnet e-SIV står för övrigt för Electronic Smart Interface Vehicle.

E-SIVs yttre design beskrivs som kompakt, balanserad och dynamisk, som en blandning mellan coupe och suv, och sägs baseras på SsangYongs kommande suv i C-segmentet – ersättaren till Korando. Konceptbilen saknar grill i fronten och bak dominerar en ljusramp som sträcker sig ända ut på sidorna.
E-SIV mäter 446 centimeter på längden, 187 centimeter på bredden och 163 centimeter på höjden. Hjulbasen är 267,5 centimeter.
SsangYong säger själva att konceptbilen ska upplevas som ”ung och sportig”.

ssangyong-e-siv-concept-2018-005

Foto: SsangYong

Insidan, i sin tur, bjuder på en interiör som SsangYong beskriver som användarcentrerad, balanserad och luftig. Istället för två säten fram och en sätesrad med plats för tre bak, åker de fyra passagerarna som får plats i e-SIV i separata stolar.
Inredningen är ljus och mjuk för att skapa en komfortabel miljö, framför allt för föraren vid autonom körning.
För att få till den rätta atmosfären har instrumentpanelen, och även dörrarsidorna, dessutom utrustats med bakgrundsbelysning.

Förarplatsen i e-SIV domineras av en skärm som sträcker sig över hela instrumentbrädans övre del, och som bland annat kan visa information och meddelande vid autonom körning. Även framför växelväljaren finns en mindre skärm, och i mittkonsolen bak finns ännu en.

E-SIV är utrustad med Level 2-teknik vilket innebär att bilen kan hålla sig i sin fil och hålla avståndet till fordonen framför. Datan hämtar e-SIV från bilens radar och kameror.

ssangyong-e-siv-concept-2018-006

Foto: SsangYong

På tekniksidan återfinns även röstigenkänning och diverse sätt att koppla upp sig mot e-SIV. Bland annat kan laddningen av batteriet styras via en smartphoneapp. Detsamma gäller även bilens klimatanläggning.

E-SIV drivs av elmotor på 140 hästkrafter. Till den sitter ett batteri på 61,5 kWh kopplat. Någon siffra för vridmoment finns inte. SsangYoung uppger hur som helst att e-SIV ska kunna köras någonstans mellan 32 och 45 mil på en laddning. Toppfarten anges till 150 kilometer i timmen och batteriet ska kunna laddas till 80 procent på 50 minuter.

Visa kommentarer
NUVARANDE SsangYong visar elsuven e-SIV Concept
NÄSTA Bubblan läggs ned – får ingen efterträdare