Prenumerera på Teknikens Värld

”Staten bör lösa in dieselbilar – eller stämmas”

Från att ha varit det hyllade alternativet går dieselbilen plötsligt en väldigt oviss framtid till mötes. Svenska miljödebattören Björn Gillberg tycker att staten borde ta sitt ansvar gentemot alla dieselbilsägare i landet.

Avgaser diesel

Under många år var dieselbilen det bra alternativet när politikerna införde olika typer av miljöbilsklasser. Låga koldioxidutsläpp gjorde att de styrande uppmanade folket att köpa dieseldrivna bilar, att köra på diesel ansågs helt enkelt gagna miljön och motverka den globala uppvärmningen. Man lyckades övertala folket, inte minst tack vare bland annat bonusar, skattebefrielser och liknande morötter.
Nu är de gamla tongångarna raderade och de nya är att dieselbilen i princip enbart är av ondo. Koldioxidutsläppen är fortfarande låga, men alla andra partiklar som en dieselbil släpper ut har hamnat under lupp, inte minst sedan den stora dieselgate-skandalen med Volkswagen i spetsen rullades upp för snart två och ett halvt år sedan.

Karolina Skog miljöminister 2017 MP

Karolina Skog (MP), Sveriges miljöminister.

Med anledning av helomsvängningen har Björn Gillberg, Sveriges kanske mest kända miljödebattör de senaste årtiondena, skrivit en debattartikel på Di.se. Han spinner vidare på vad miljöminister Karolina Skog (MP) nyligen sa i tidningen:
”I min värld är det självklart att barns rätt att andas ren luft väger tyngre än att få köra alla bilar på precis alla gator”, syftandes på det dieselförbud i tyska städer som har getts tillstånd i högre instans och som Sverige även strävar efter.

Björn Gillberg skriver att Sveriges miljöminister, sittande regering och tidigare borgerliga regeringar har upphöjt dieselbilarna till miljöbilar, trots att det under årtionden har varit känt att de släpper ut större mängder partiklar och kväveoxider.

Han anser att ”okunniga och ansvarslösa politiker styrda av diverse lobbyorganisationer” har, trots kännedom om problemen, lurat svenska bilister till att köpa dieselbilar. Därför anser Björn Gillberg att staten bör ta sitt ansvar efter helomvändningen och lösa in svenska bilägares dieselbilar till marknadspris, annars bör dieselbilsägarna stämma staten:

”När nu regeringen, med Miljöpartiet i spetsen, tänker stoppa dieselbilar i våra stadskärnor, bör man också hålla dieselbilsägarna skadeslösa. Lämpligen beslutar regeringen, att staten till dagens marknadspris köper in och skrotar alla dieselbilar. Om inte är det på sin plats att ägare av dieselbilar gemensamt i form av en grupptalan stämmer staten på inlösen av bilarna”, skriver han på Di.se.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa