Prenumerera på Teknikens Värld

Stockholms stad ett steg närmare dieselförbud

Transportstyrelsens förslag om miljözoner finns med i den budget som den styrande majoriteten lade fram i onsdags. Det innebär att ett förbud mot dieselbilar i innerstaden är ännu ett steg närmare verklighet.

stockholm-trafik
Patrik Lindgren

När den ledande majoriteten i statshuset presenterade sin budget för 2018 hade frågan om miljözoner skrivits in, vilket innebär att ett förbud mot vissa dieselbilar är ännu ett steg närmare verklighet. Det skriver Aftonbladet.

Statsminister Stefan Löfven gav grönt ljus för miljözoner redan i sin regeringsförklaring i september, men att frågan nu också står med i budgeten innebär att arbetet med hur det hela kan implementeras kan sätta igång, så fort regeringen släpper sin förordningstext.
– Vi ska arbeta med frågan tillsammans med trafiknämnden och miljö- och hälsoskyddsnämnden, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén till Stockholm Direkt.

Det finns förslag om två miljözoner i Stockholm. En mindre zon i Gamla Stan där endast elbilar och laddhybrider tillåts. Den andra zonen omfattar hela Stockholms innerstad, där alla dieselbilar som inte är Euro 6-klassade förbjuds. Det innebär att alla dieselbilar äldre än 2014 års modell inte kommer att få köras innanför tullarna.

Men exakt hur miljözonerna ska utformas ska Stockholm stad själva utreda framöver.
– Målsättningen är att få ner kväveoxidhalterna i Stockholm. Vi vet att de är mycket höga. Vi klarar inte målen alls i stan, vi slog i taket på Hornsgatan redan i februari. Vi klarar inte ens EU:s miljönorm, säger Daniel Helldén till Stockholm Direkt.

Kväveoxider är kopplade till en rad hälsoproblem och kan vara skadliga för människor med astma och hjärt- kärlsjukdomar. Det bidrar också till marknära ozon.

Fakta: Här är de föreslagna miljözonerna

Transportstyrelsen har föreslagit två miljözoner där personbilar skulle kunna förbjudas. De föreslagna zonerna är:

  • Miljözon klass 2: omfattar personbil, lätt lastbil och lätt buss. Här krävs att fordon som drivs med diesel uppfyller kraven för Euro 6 och fordon som drivs med bensin, etanol eller gas uppfyller kraven för Euro 5.

  • Miljözon klass 3: omfattar personbilar, motorcyklar, mopeder klass I och lätta och tunga lastbilar och bussar. Här krävs att de lätta fordonen drivs med el eller vätgas och att de tunga fordonen drivs med el eller vätgas, eller är av typen elhybrid som uppfyller kraven för Euro 6.

Transportstyrelsens förslag är att två miljözoner införs i Stockholm. En mindre i Gamla stan där endast el- och laddhybrider tillåts, och en annan som omfattar hela innerstaden, där alla bensinbilar tillverkade före 2009 och alla dieselbilar förutom de med senaste reningen, Euro 6, förbjuds. Redan idag kan kommuner besluta om att utestänga vissa lastbilar och bussar från stadskärnor och andra miljökänsliga områden genom att införa en miljözon, som en åtgärd för att förbättra luftkvaliteten i dessa områden.

Källa: Transportstyrelsen

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa