Prenumerera på Teknikens Värld

Stora Begboken 2001

Stora Begboken 2001

Stora Begboken 2001


Så blir affären guld värd
Ska du köpa av handlare eller privat? Hur prutar man? Går det att ångra sig? Många frågor – vi ger svar!

Importera bil – så går det till
En resa till kontinenten kan spara tiotusentals kronor – varför tveka? Med våra råd blir köpet säkert.

Hitta felen – köp sen!
Genom att följa våra enkla kontrollpunkter minskar du drastiskt risken att köpa ett vrak. Expertens bästa tips.

Fakta om alla bilar
Här kan du se tekniska data för de flesta modeller som presenteras.

Rätt pris på begbilen!
Vår begagnatexpert berättar hur mycket du ska betala – en helt oberoende prislista!

Vad kostar reservdelarna?
Unik sammanställning av priser på delar till våra viktigaste begbilar.

Bilens värde rasar!

Värdeminskningen är den största utgiften i bilägandet – och allra mest förlorar ägare av BMW och Mercedes.

Glada utrop på bilauktionen
Köpa bil på auktion blir allt vanligare men för att det ska bli en bra affär krävs is i magen och goda kunskaper.

Välj rätt bil – spara storkovan
Hur får du bukt med kostnaderna? Kan du göra ett smartare bilval? Absolut!

Hyrbil – smart begagnatköp
Flydda är de tider då bilköpare flydde gamla hyrbilar. Med lite vaksamhet kan du göra fynd!

Låt inte försäkringen lura dig
Skillnaderna är milsvida både i fråga om premier och villkor. Det lönar sig att ringa runt och ställa krav.

Dag E Hogsten
Teknikens Världs krönikör höjer ett varnande finger för bilaffärer med släkt, vänner och – grannar.

Mer än 111 bilar – på ett bräde!
Här hittar du drygt 110 presentationer av begagnade bilar. Men det är en sanning med modifikation. I själva verket är det flera hundra olika bilmodeller som avhandlas – varje modell finns ju i ett otal versioner. En bättre guide till nästa bilköp har du aldrig haft!

Småbilsklassen
Fiat Punto
Ford Ka
Ford Fiesta
Hyundai Atos
Mercedes A-klass
Nissan Micra 1983-1992
Nissan Micra 1993-
Opel Corsa
Peugeot 106
Renault Clio
Seat Ibiza
Skoda Felicia
Volkswagen Polo

Golfklassen
Alfa Romeo 33
Audi A3
Ford Escort
Honda Civic
Hyundai Accent
Mazda 323
Mitsubishi Colt
Nissan Sunny
Opel Astra
Opel Kadett
Peugeot 205
Peugeot 205 GTI
Renault 19
Renault Mégane/Scénic
Seat Toledo
Skoda Octavia
Volkswagen Golf III
Volkswagen Golf IV
Volvo 440/460

Mellanklassen
Alfa Romeo 75
Alfa Romeo 156
Audi 80
Audi A4
BMW 3-serie
Citroën BX
Citroën Xantia
Ford Mondeo
Honda Accord
Mazda 626
Mercedes C-klass
Mitsubishi Galant 1988-1992
Mitsubishi Galant 1997-
Nissan Primera
Opel Vectra 1989-1994
Opel Vectra 1995-
Pegueot 405
Peugeot 406
Renault Laguna
Saab 99/90
Saab 900 1979-1993
Saab 900/9-3
Subaru Impreza GT
Toyota Carina II
Toyota Carina E
Volkswagen Passat 1997-
Volkswagen Passat 1988-1996
Volvo S40 / V40
Volvo S40 / V40 T4

Storbilsklassen
Alfa Romeo 164
Audi 100 1982-1990
Audi 100 / A6 1991-1996
Audi A6 1997-
BMW 5-serie 1983-1987
BMW 5-serie 1988-1995
BMW 5-serie 1996-
Chevrolet Caprice
Citroën CX
Citroën XM
Ford Scorpio
Mercedes W124 1986-1994
Mercedes E-klass
Nissan Maxima
Opel Omega
Peugeot 605
Saab 9000
Saab 9-5
Toyota Camry 1987-1991
Toyota Camry 1992-1996
Volvo 240
Volvo 850 / S70 / V70
Volvo 740 / 940
Volvo 760
Volvo 960 / S90

Lyx-och sportbilar
BMW 7-serie
BMW 8-serie
BMW Z3
Fiat Barchetta
Mazda MX-5 Miata
MGF
Nissan 200 SX
Porsche 924
Porsche 911
Porsche 944
Porsche Boxster
Porsche 928
Volvo 480

Familjebussar
Chrysler Voyager
Mitsubishi Space Wagon
Toyota Previa

Terrängbilar/SUV
Jeep Cherokee
Jeep Grand Cherokee
Lada Niva
Mitsubishi Pajero
Nissan Terrano
Range Rover
Subaru Legacy
Suzuki Vitara
Toyota RAV4

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler