Prenumerera på Teknikens Värld

Stora förändringar inom Opel som ska sälja färre modeller

Opel lyder numera under fransk flagg och det betyder nya strategier för att överleva i den hårda konkurrens och den snabba teknikutveckling som råder i bilbranschen.

Opel-Werk i Rüsselsheim

I augusti slutfördes affären. Tyska Opel, som varit i amerikanska händer sedan 1929 (fullständigt sedan 1931), blev franskägt när PSA-koncernen med franska märkena Citroën, Peugeot och DS tog över aktierna. Redan har vi fått se och höra förändringens vindar inom Opel, och mer ska det bli.

Enligt Frankfurter Allgemeine Zeitung ska Opel minska antalet modeller i sitt utbud, från i dag omkring 14-15 stycken (olika karossversioner ej inkluderade). I stället ska den tyska tillverkaren koncentrera sig på några utvalda segment där marginalerna är höga.

För att skära ned på utgifterna ska Opels inköpsverksamhet kombineras med PSA:s och för att höja orderingången ska Opel etablera sig på marknader där de tidigare inte varit representerade för att inte utsätta andra GM-märken (GM var Opels tidigare ägare) för konkurrens.

Dessutom ska Opel tvingas pressa ned sina arbetskostnader samt kraftigt minska prisreduceringar och så kallade självregistreringar (registrera bilar utan att slutkunder finns) för att säkerställa att bilarna säljs till ett pris som ligger i nivå med eller väldigt nära listpriset.

Vidare kommer Opel att få ett helt nytt uppdrag inom PSA-koncernen. De ska bli den franska bolagsgruppens experter på elektrifiering, ett område som Opel i dag ligger hyfsat bra till inom, till skillnad från Citroën, Peugeot och DS.
Opel tekniska center i Rüsselsheim (bilden ovan) ska bli koncernens kompetenscenter för ingenjörstjänster med fokus inom delvis eller full elektrifiering.

Trots en elbil i sitt sortiment, Ampera-e som lever i viss ovisshet, spås Opel ha svårt att nå framtida utsläppsgränser. Därför ska Opels samtliga framtida modeller baseras på PSA-teknik med allt från plattformar till motorer och annat.

Omstruktureringsplanen sägs till stora delar likna den som PSA påbörjade för några år sedan för att vända förluster till vinster. Opel väntas uppnå balans under 2019 för att under 2020 nå en rörelsemarginal på två procent.

På torsdag väntas Opels nya vd Michael Lohscheller presentera stora delar av företagets nya strategi under en presskonferens i Rüsselsheim.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa