Styrningen på Hyundai i30 dör – livsfara!

Vid vårt stora kombitest fann vi en rad märkliga beteenden hos testbilarna i älgtestet, men inget var lika märkligt som för Hyundai i30. Styrningen dog mitt i undanmanövern!

Hyundai i30 Kombi
Glenn Lindberg och Peter Klemensberger

Hyundai i30 Kombi

Bilen, en Hyundai i30 1,6 CRDI Kombi extrautrustad med 17-tumshjul med Hankook Ventus Prime 2-sommardäck i dimension 225/45 R17 och automatlåda, närmar sig älgtestbanan. När bilen går in i banan så svänger den först vänster, precis som väntat. Men sedan händer det oförklarliga.
I stället för att fullfölja undanmanövern genom att svänga höger tillbaka till rätt körfält så fortsätter Hyundai i30 Kombi ut ur banan till vänster. Om detta hade varit ute på vägen hade bilen hamnat i diket – efter att ha korsat mötande körfält. Filmen nedan visar beteendet.
Bakom ratten är upplevelsen både extremt överraskande och skräckinjagande. Det som händer är kort och gott att servomotorn till styrningen plötsligt stänger av sig själv, när man som mest behöver den. Mitt i undanmanövern.
Resultatet märks direkt, för styrningen går från att vara relativt lätt att hantera till att vara hur tung som helst. Testa att styra din nya bil med motorn avstängd så får du en bra bild av vad som händer.

Nästa resultat är att det inte går att hålla bilen inom banan, trots att hastigheten är låga 68 km/h. Faktum är att det mitt i undanmanövern knappt går att svänga alls, för så tungt blir det. Dessutom slås ratten ur händerna på föraren. Styrningen förblir avstängd tills vi stannar bilen, stänger av motorn och startar den igen. Då släcks den röda rattformade varningslampan på instrumentpanelen och styrningen fungerar åter som den ska – men då är det för sent.
Hyundai i30 Kombi uppvisar ett fullständigt livsfarligt beteende. Under våra körningar så upprepar sig detta beteende vid inte mindre än fyra tillfällen. När styrningen fungerar som den ska genom älgtestbanan är bilen extremt sladdbenägen, vilket gör Hyundai i30 till en av de värsta bilarna vi någonsin har kört. När vi kör om testet ett par veckor senare med en annan Hyundai i30 1,6 CRDI Kombi, fast utrustad med 205/55 R16-däck (Hankook Ventus Prime 2) och manuell låda, så fungerar styrningen som den ska. Bilen är fortfarande extremt sladdbenägen, men några styrproblem står inte att finna.
Exakt varför vet vi inte, men en sak är säker – du vill inte sitta i bilen där styrningen strejkar när du ska väja för älgen. Hur många bilar som har de här problemen med styrningen vet vi inte, men att detta överhuvudtaget händer i en bil är allvarligt nog och måste undersökas vidare av Hyundai.

Läs mer om testresultaten i vårt stora test där 24 kombibilar ingår. Testet finner du i Teknikens Värld nummer 12/2014 som finns ute i butik nu, eller för beställning online.

Detta händer – steg för steg
1. Ingångshastighet 68 km/h. Vi mäter hastigheten med en GPS-baserad testutrustning som heter VBOX och vi mäter på tiondelen när. Jämn fart gäller när vi åker in i älg testet.
2. Tvär gir åt vänster. Vi svänger så snabbt det går åt vänster för att undvika älgen vilket Hyundai i30 klarar utan problem. Belastningen är hög, men den kommer att bli högre i nästa moment.
3. Nu försvinner styrservoverkan. När vi ska gira höger för att tillslut komma tillbaka till rätt körfält så slutar styrservon att fungera och styrningen blir extremt tung att manövrera. Extremt farligt.

Älgtest Hyundai i30 Kombi

Olika tillverkningsdatum
Enligt regbevisen så är vår testade bil tillverkad i mars 2014. Den andra bilen vi körde var tillverkad i februari 2013. Om detta innebär skillnader i specifikation på bilarna vet vi inte i dagsläget. Styrningen är inställbar i tre lägen och bägge bilarna testades med normalläget inställt.