Subaru Hybrid Tourer – Subarus första hybrid

Subaru har hållit låg profil i hybridracet. Det blir det ändring på nu. När Tokyosalongen går av stapeln i slutet av oktober visar Subaru nästa generation boxermotor i kombination med två elmotorer, allt förpackat i det läckra konceptet Hybrid Tourer.

090930-subaru-hybrid

090930-subaru-hybrid

Till skillnad från flera av sina japanska konkurrenter har Subaru hållit sig i bakgrunden när det gäller miljövänliga hybrid- och elbilar. Fokus har i stället legat på körglädje och framkomlighet. Nu verkar Subaru dock resonera som så att det inte finns någon anledning till varför miljövänlighet inte kan kombineras med märkets ledord. Redan nu får vi ett smakprov på Subarus stora nyhet på den kommande salongen i Tokyo.

Subaru säger sig använt all erfarenhet av fyrhjulsdrift och boxermotorer och kombinerat detta med iögonfallande design och en lyxig kupé med hög kvalitet. Mer konkret innebär det att konceptbilen Hybrid Tourer som ska visas i Tokyo i slutet av oktober är en stor och lyxig kombicoupé med fyrhjulsdrift, boxermotor samt två elmotorer. Den två liter stora boxermotorn med turbomatning och direktinsprutning presenteras som nästa generation boxermotorer från Subaru. De avslöjar inte den exakta effekten, bara att motorerna blir snålare och starkare än i dagsläget. Konceptbilen förevisar även Subarus nya automatiska Lineartronic CVT-låda som även den ska höja effekten, sänka förbrukningen och samtidigt höja körglädjen. Boxermotorn får hjälp av inte mindre än två elmotorer, den ena är på 20 kW och driver bakhjulen när bensinmotorn inte behövs, till exempel vid parkering och övrig krypkörning. Den andra motorn är på 10 kW och arbetar främst som en generator som förser elsystemet med kraft, men får dra sitt strå till stacken vid acceleration i uppförsbackar. För att sänka förbrukningen ytterligare har Subaru slängt på ett stopp/start-system som stänger av motorn när bilen står still. Elmotorerna får sin kraft från litiumjonbatterier.

Designmässigt är Subaru Hybrid Tourer ett klart avsteg från Subarus nuvarande designinriktning. Så här långa och eleganta linjer syns inte ofta på en Subaru och japanerna förklarar designen med att bilen är byggd för långa turer. Men har de inte sneglat lite väl mycket på Alfa Romeo Brera när det gäller formgivningen av baklyktorna?

Fyra personer sitter furstligt i den stora och ljusa kupén som man tar sig in i via två stora måsvingedörrar. Notera att golvet i kupén är helt och hållet platt. Övre delen av instrumentbrädan kan höjas och sänkas för att skapa en optimal körställning beroende på vilken typ av körning som är aktuell. Ett system som går under namnet EyeSight + hjälper förare att hålla koll på vägen. En avancerad 3D-kamera tar bilder på trafikbilden som sedan kan visas för föraren som därmed får en tydligare bild av vad som försiggår runt omkring.