Är det så här framtidens ”rallykombi” från Subaru kommer att se ut? Just nu visas Subaru Viziv Tourer Concept i Genève, en modell som tros ge föraningar om hur en kommande Subaru WRX med kombibakdel skulle kunna se ut.

Subaru Viziv Tourer Concept är den tredje konceptbilen på korttid från den japanska tillverkaren som tros visa framtidens WRX. Det började med sedanen Viziv Performance Concept som visades på Tokyosalongen förra året och tidigare i januari i år presenterades prestandaversionen Viziv Performance STI Concept.

Nu är det dags för kombin. Viziv Tourer Concept mäter 477,5 centimeter på längden, 193,0 centimeter på bredden och 143,5 centimeter på höjden. Hjulbasen mäter 273 centimeter. Med andra ord är konceptbilen ganska mycket bredare och längre än dagens Subaru Levorg som mäter 469 centimeter på längden och 178 centimeter på bredden.
Något mått på bagageutrymmet avslöjar inte Subaru men Viziv Tourer Concept är, lite förvånande, fyrsitsig (sedan-konceptet var femsitsigt). Mycket sannolikt att den detaljen ändras om konceptet blir verklighet.

subaru-viziv-tourer-concept-2018-001

Utseendemässigt hämtar Subaru Viziv Tourer Concept många drag av sedanen Viziv Performance (formspråket kallas Dynamic x Solid). Kombin har en sportig, lite framåtlutande look, breda hjulhus bak och c-formade bakljus. Däcken är för övrigt i dimensionen 245/40 R20.

Drivlinan är till stor del höljd i dunkel. Subaru skriver att Viziv Tourer Concept både får boxermotor och symmetrisk fyrhjulsdrift, men i övrigt avslöjas ingenting.
Tidigare har vi rapporterat om att kommande värstingen Subaru WRX STI, som dyker upp 2020, blir laddhybrid. Dessutom ryktas den manuella lådan ratas till förmån för en CVT-låda.

subaru-viziv-tourer-concept-2018-003

Säkerhetsmässigt innefattar Viziv Tourer Concept även en hel del ny teknik, bland annat en ny version av Subarus förarassisterande system EyeSight och ett uppdaterat navigationssystem.

Visa kommentarer
NUVARANDE Subaru Viziv Tourer Concept – fyrhjulsdriven WRX-kombi
NÄSTA Mazda 6 Wagon facelift redo för Europa