Joel Eriksson presenterade sig direkt när han premiärkörde i DTM. Han vara bara hårsmånen från att ta en prispallplats redan under sin första tävlingshelg.

Det första av helgens två heat blev inte så lyckat. Ett mjukvarurelaterat motorstopp ödelade alla chanser till en framskjuten placering. Joel blev tolva.
Till det andra racet kvalade Joel in som trea före ett flertal tidigare mästare. Han föll tillbaka lite inledningsvis men efter det obligatoriska däckbytet var han snabbast på banan och tog sig tillbaka till tredjeplatsen.

Där blandade han sig in i toppstriden med Timo Block, BMW, och Gary Paffett, Mercedes. Han var nära att ta sig förbi Paffett men det blev lite närkontakt och i stället passade Mike Rockenfeller på att ta andraplatsen.
Men Joel Eriksson blev fyra, mindre än en halv sekund efter Gary Paffett och blev därmed näst bäste BMW-förare.

Race 1
1: Gary Paffett (GBR), Mercedes, 36 varv
2: Lucas Auer (AUT), Mercedes, +1.449s
3: Timo Glock (GER), BMW, +6.514s
4: Edoardo Mortara (ITA), Mercedes, +8.198s
5: Pascal Wehrlein (GER), Mercedes, +11.391s

12: Joel Eriksson (SWE), BMW, +21.294s

Race 2
1: Timo Glock (GER), BMW, 36 varv
2: Mike Rockenfeller (GER), Audi, +2.078s
3: Gary Paffett (GBR), Mercedes, +3.099s
4: Joel Eriksson (SWE), BMW, +3.481s
5: Loic Duval (FRA), Audi, +3.854s

DTM efter 2/20 race
1: Timo Glock (GER), BMW, 44 p.
2: Gary Paffett (GBR), Mercedes, 43 p.
3: Mike Rockenfeller (GER), Audi, 18 p.
4: Lucas Auer (AUT), Mercedes, 18 p.
5: Pascal Wehrlein (GER), Mercedes, 18 p.
6: Joel Eriksson (SWE), BMW, 13 p.

Visa kommentarer
NUVARANDE Succédebut i DTM för Joel Eriksson
NÄSTA Beställde ny koppling till bilen – fick koppling till Formel 1-bil