Varje år laddar biltillverkarna för något riktigt stort, större än all världens bilsalonger tillsammans. På söndag är det dags igen, det är nämligen final i NFL, amerikansk fotbolls.

Super Bowl-finalen är något utöver det vanliga, även för icke sportintresserade, framför allt om man gillar reklamfilmer och i synnerhet som vi – bilar.
På planen, Levi’s Stadium i Santa Clara i Kalifornien, gör Carolina Panthers och Denver Broncos upp om titeln. I tv-apparaterna är det i stället företagen som gör upp om tittarna – kunderna.

De företag vi fokuserar på är så klart biltillverkarna. Under många år har världens olika biltillverkare försökt övertrumfat varandra med oerhört kostsamma reklamfilmer under Super Bowl, och årets Super Bowl utgör ingen undantag. Flera biltillverkare tar stjärnor till sin hjälp för att nå fram till de över 100 miljoner människor som sitter i sina tv-soffor för att se finalen i amerikansk fotboll.
Buick, som för första gången gör en 30-sekundersfilm för Super Bowl, har till exempel med NFL-spelaren Odell Beckham Jr och skådisen/modellen Emily Ratajkowski i sin reklamfilm, medan exempelvis Kia har tagit Hollywood-skådisen Christopher Walken till sin hjälp. Kias systermärke Hyundai har gått samma väg med bland annat Ryan Reynolds.

Fakta

Vad? Reklam under NFL-final.
När? Söndag 7 februari.
Antal? Ca 115 miljoner tv-tittare.
Pris? 42 miljoner kronor per 30 sekunder reklam.

Vissa bilmärken har gjort flertalet olika reklamfilmer för söndagens NFL-final, en huvudfilm som ofta är lite längre och några ytterligare som är kortare. Buicks huvudsakliga reklamfilm har ännu bara släppts i ett kort smygtittsformat medan deras övriga filmer är publicerade i sin helhet. Övriga biltillverkare har släppt långversionerna av sina alster.
Notera att många av de stora biltillverkarna inte har satsat på årets Super Bowl, bland annat flera av de amerikanska giganterna, Mercedes, BMW och Volkswagen. Sistnämnda, som är kända för bra Super Bowl-reklamfilmer, var inte med förra året heller. Kanske de skulle ha behövt en film i år med tanke på förra årets skandal?

Nedan listar vi årets bilreklamfilmer som ska visas under Super Bowl 50. Betänk att priset för att synas 30 sekunder i rutan i år kostar motsvarande 42 miljoner kronor, en ökning med drygt fyra miljoner sedan förra året och en massiv ökning om 75 procent jämfört med för tio år sedan.
TV-bolaget CBS, som sänder årets final, räknar med tv-annonsintäkter på makalösa 18,4 miljarder kronor under Super Bowl-finalen. Men så är det också många människor som tittar på evenemanget. Förra årets final, Super Bowl 49, hade i genomsnitt 114,4 miljoner tv-tittare.

Vilken av nedanstående reklamfilm tycker du är bäst, rösta nedan.

 

Acura NSX

https://youtu.be/JSlPxMLDP-Q

 

Audi R8

https://youtu.be/yB8tgVqmKzw

 

Buick Cascada (teaser)

 

Buick Enclave

https://youtu.be/x9Z0fDls-yM

 

Buick Encore

https://youtu.be/AfuGmY0Yfsc

 

Honda Ridgeline

https://youtu.be/kTaCT8ZmdJA

 

Hyundai

 

Hyundai Genesis

 

Hyundai Elantra 1

 

Hyundai Elantra 2

 

Kia Optima

https://youtu.be/9r0FrXXKeiA

 

Mini Clubman

https://youtu.be/Y9XqYAzbmTI

 

Nissan Titan XD

https://youtu.be/k8tKtYXztzY

 

Toyota Prius

https://youtu.be/KxIIi6SVuII

Visa kommentarer
NUVARANDE Super Bowl 50 på söndag – här är biltillverkarnas reklamfilmer
NÄSTA Nya Volkswagen Tiguan ska bli en hel familj