Prenumerera på Teknikens Värld

Svensksåld och mätarskruvad bil på Blocket

Nästan nya, svensksålda bilar – och mätarskruvade. Teknikens Värld har träffat bilskojarna som säljer bilarna med färre mil på mätarställningen än vad som i själva verket är sant.

Svensksåld och mätarskruvad Volkswagen Passat Variant med telefonsamtal

I annonsen låter bilen som ett tryggt köpt. Volkswagen Passat 2.0 TDI 4Motion. 11 800 mil och full servicebok. Framför allt är den ”svensksåld” – denna enkla utfästelse som sopar bort alla tvivel på att det skulle vara något fuffens i görningen. 170 000 kronor vill säljaren ha.
I annons står förnamnet Adam som säljare. Inget efternamn. Inte heller går det att se registreringsnumret på bilden i annonsen.
Jag ringer upp. Säljaren svarar att bilen är kvar och i perfekt i skick. Inga skador och fullstämplad servicebok. Vi bestämmer att jag ska se på den dagen efter. Jag undrar var han bor, men får ett undvikande svar.
– Vi ses på Statoil-stationen i Rissne i Sundbyberg, svarar Adam.

Svensksåld och mätarskruvad Volkswagen Passat Variant annons

”Svensksåld med komplett ifylld servicebok”, står det i annonsen. Precis vad man som spekulant vill läsa. Det är någon form av äkthetsbetyg, eller? I det här fallet var serviceboken falsk och Carfax-rapporten avslöjade ingenting om bilens körsträcka eftersom bilen ännu inte besiktigats (bilen var alltså nyare än tre år).

Nästa dag åker jag dit, ganska nyfiken på vad Adam kommer att berätta.
Jag vet nämligen lite mer om bilen. Jag vet att bilen har servats av Skogslöfs Bil, en Volkswagen-verkstad i Kristinehamn, för tre månader sedan vid 18 000 mil. Jag vet att bilen såldes av ägaren i Värmland till Adam X för en vecka sedan. Då var priset 133 000 kronor och bilen hade gått 18 300 mil. Detta har säljaren bekräftat. Jag vet också att Adam X inte registrerade bilen på sig själv utan på Jacqueline Y.
Här kan det vara på sin plats att säga att namn som förekommer i artikeln är påhittade eftersom de inblandade varken har åtalats eller dömts.

LÄS OCKSÅ: Så skyddar du dig mot mätarskruvade bilar

Statoil, Rinnse. Jag kommer först till platsen men får bara vänta några minuter innan Adam kommer.
Bilen ser fin ut. Vi börjar med att gå en runda runt bilen och sätter oss sedan i kupén, Adam bakom ratten, och jag i passagerarsätet. Glenn Lindberg, som har tagit några bilder med sin mobiltelefon, sätter sig i baksätet.
– Bilen har en Carfax-rapport, här har du den, börjar Adam.
Carfax-rapporten ser ren ut. Det finns inga servicejobb inrapporterade, och ingen bilbesiktning har rapporterat in någon mätarställning. Ett gammalt registreringspapper ligger kvar, den blå delen, med mannen i Värmland som noterad ägare.
– Och här har du servicehäftet, fortsätter ”Adam”.
Jag bläddrar i servicehäftet med stämplar från Din Bil i Södertälje, en auktoriserad Volkswagen-verkstad. Men lite märkligt ser det ju ut. Det är nämligen samma handsstil och penna vid alla servicetillfällen. Jag vänder mig till Adam och försöker pressa honom.
– Hur kommer det sig att bilen är servad i Södertälje när förra ägaren bor i Värmland? Och är det du som äger bilen?
Adam tvekar inte en sekund när han ska svara.
– Han hade bil i tjänsten och jobbade mycket i Södertälje, det var därför den servades i Södertälje. Och det där är gamla registreringspapper. Jag fick bilen i inbyte när jag sålde min Porsche, och har bilens registreringspapper hemma. Du kan se dem om du vill. Den står på min syster, säger Adam.

Mikael Stjerna

Teknikens Världs Mikael Stjerna ringer och bestämmer träff med mätarskojaren som vill ses på en Statoil-mack.

Vi pratar en stund till om bilen. Sedan tycker jag att det är dags att tala klarspråk, och förklarar att vi kommer från Teknikens Värld.
– Förra ägaren säger ju att den har gått 18 000 mil när han sålde den, säger jag.
– Om det är så ska jag kolla upp det, Säger Adam X.
– Du har inte skruvat mätaren?
– Jag har inte gjort något alls, den är ett inbyte.
– Men du är väl Adam X?
– Jag är inte Adam X.
– Vem är du då?
– Det har inte ni med att göra.

Till slut säger han åt oss att gå ut ur bilen. Men det dröjer bara 20 minuter innan vi blir uppringda av Adam. Han verkar ha tänkt igenom situationen och förklarar nu att han omgående ska ändra mätarställningen till den rätta. Han förklarar att han är helt oskyldig och förbjuder oss att publicera några bilder eller att skriva om den här bilaffären.
– Men vem är du då?
– Det spelar ingen roll vem jag är. Jag har fått bilen så här som inbyte, säger Adam X.
– Men vem är då Jacqueline Y?
– Det är bara en tjej som står som ägare, hon står säkert som ägare på 20-25 bilar.
– Men om det ska bli rätt i tidningen så måste jag ju veta vem hon är och…
– Du ska inte skriva om någonting alls, och därmed basta, säger Adam X.

Samtalet surrar vidare och det är uppenbart att Adam absolut inte vill figurera i tidningen.
– Men om man säljer skruvade bilar så får man förklara sig ibland, säger jag.
– Men jag har ju förklarat att jag har fått den i inbyte.
– Då skriver vi det och hänger ut Adam X i stället, han som du köpte den av.
– Men du kan ju inte sitta och pressa mig ”om inte du tar fram den här Adam X så kommer jag att publicera dig”. Det är ju rena utpressningen. Jag har inte gjort något olagligt. Om det är så att jag inte känner till att mätarställningen är skruvad har jag inte gjort något olagligt.
– Då får du ju visa att du är oskyldig, visa ett kvitto.
– Då är vi där igen, du kommer med utpressning… jag har inte gjort något olagligt. Frågade du mig innan om vad den hade gått?
– Ja.
– Nej, det gjorde du inte. Du frågade vad mätaren stod på. Jag svarade 11 800 mil, sedan sade jag inget annat för jag vet… för jag är väldigt ovetande om det du berättade för mig.

Samtalet blir allt mer parodiskt. Plötsligt vet killen inte alls vem Adam X är.
– Jag hade en köpesannons ute, han svarade. Jag kollar inte vem han är. Jag vill inte att ni publicerar några bilder på mig. Ni får absolut inte publicera en bild på mig. Jag har skyddad identitet. Om ni publicerar en bild på mig så ska jag göra ditt liv till ett helvete, förstår du. Min advokat kommer att kontakta dig och din chef i dag.

LÄS OCKSÅ: Så undviker du mätarskruvade bilar

Ett par timmar senare ringer telefonen.
– Mitt namn är Rebecca Lewis på advokatbyrån Lewis & Co. Jag har ett uppdrag av min klient Adam X, inleds samtalet.
Tänk – det tog en stund men till slut kom han på vem han var.
Sedan säger advokaten samma sak som Adam sade till oss, nämligen att han inte vill bli exponerad i reportaget.
– Men han har inte skyddad identitet, vi har kollat, säger jag.
– Det är riktigt, men det finns en hotbild mot honom, svarar Rebecca Lewis.

Tacka sjutton för det, tänker jag, om han har den affärsidén.
Eftersom Adam, som egentligen heter något helt annat, inte har åtalats eller dömts för detta bedrägeriförsök, publicerar Teknikens Värld inte namn och inte heller registreringsnummer på bilen. Adam kan sova gott, ett tag till.
Men vi tipsar om hur du undviker skojare som honom. Fortsättning följer här på teknikensvarld.se.

Samtalet med Adam X kan du lyssna på nedan. Notera att det kan vara lite förvirrande att Adam X, som alltså egentligen heter något annat, hävdar att han inte är Adam X, trots att han är just Adam X. Vi har censurerat ljudfilen med klassiska ”pip” där namn nämns.

Häng gärna med i vår fortsatta gransning av mätarskruvade bilar i Sverige. Del två i denna serie (inte den del som går på webben i morgon) kan just nu läsas i Teknikens Värld nummer 6/2016 som nu finns ute i butikshyllorna och som även kan beställas online.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa