Prenumerera på Teknikens Värld

Sveriges mest sålda bilmärken till privatpersoner – här är listan

Vi går vidare i vår summering av första halvårets bilförsäljningen i Sverige genom att presentera en hett efterfrågan lista, nämligen den över vilka bilmärken som säljer bäst till privatpersoner. Alla företagsbilar är exkluderade.

Sveriges mest och minst sålda bilmärken 2016 jan-jun privatpersoner

I förra veckan sammanställde vi en jättelista innehållandes Sveriges mest och minst sålda bilmodeller samt en något skralare lista innehållandes Sveriges mest och minst sålda bilmärken. Nu går vi – på begäran från er besökare – ett steg längre och bryter ner Bil Swedens statistik ytterligare. Vi presenterar nämligen nu listan över Sveriges mest och minst sålda bilmärken – till privatpersoner – under första halvåret 2016. Det vill säga, vi har exkluderat alla företagsbilar i olika former så som tjänstebilar, transportbilar, hantverksbilar och så vidare.

Som vi ser i listan nedan är Volvo fortfarande etta i Sverige, men marginalen ned till tvåan Volkswagen är inte lika stor som när vi ser till den totala försäljningen (som egentligen är registreringssiffror). Det beror alltså på att många Volvo-bilar säljs som företagsbilar, eller till ”juridiska personer” som det så fint heter. Volkswagen har i denna lista en fördel i att de har många småbilar som lockar till privatbilsköp, det har inte Volvo.

Vi noterar också att Kia är trea på denna lista eftersom framför allt BMW och Audi men också Toyota, till viss del, rasat då de förlitar sig mycket till företagsförsäljningen. Kia säljer nämligen mer än 60 procent av sina bilar till privatkunder medan exempelvis BMW endast säljer knappt 17 procent av sina bilar till privatkunder. Kia är på privatbilsmarknaden väldigt nära tvåan Volkswagen. Avståndet mellan dessa båda är väldigt mycket större sett till totala marknaden.
Det finns ett bilmärke som har ännu lägre andel privatkunder än BMW, nämligen Jeep, men i gengäld säljer de väldigt få bilar i Sverige i jämförelse med bland annat just BMW.

Intressant är att Renault och Peugeot avancerade på denna lista med fokus på privatbilsmarknaden medan franska kollegan Citroën står och stampar kvar på plats 20.
Jaguar säljer inte speciellt många bilar till privatkunder – 61 stycken – men det är ändå mer än fyra gånger fler än vad Alfa Romeo mäktade med under årets sex första månader. Det italienska märket fick bara 14 bilar registrerade på privatkunder i Sverige mellan januari och juni.
Alla registrerade Saab-bilar, två stycken, gick till privatkunder. Därmed är Saab enda märke att förlita sig helt på privatbilsmarknaden, om man får lov att skoja till det så här i tider när Saab tyvärr inte finns kvar.

Totalt registrerades 187 591 nya bilar i Sverige under första halvåret 2016. Endast 39,2 procent av dessa köptes av privatpersoner. Hela 60,8 procent registrerades på ”juridiska personer”, det vill säga företag och motsvarande verksamheter.

# Bilmärke Antal sålda Andel privat (%)
1 Volvo 10566 28,1
2 Volkswagen 8578 31,3
3 Kia 6497 60,5
4 Toyota 5250 48,7
5 Renault 3791 54,3
6 Skoda 3653 43,9
7 Peugeot 3325 60,9
8 Audi 2973 27,0
9 Nissan 2909 55,0
10 Fiat 2690 61,7
11 Mazda 2663 72,8
12 Hyundai 2323 45,1
13 Mercedes 2082 24,4
14 Dacia 1961 77,1
15 Seat 1892 69,0
16 BMW 1881 16,9
17 Ford 1723 26,7
18 Opel 1719 42,9
19 Subaru 1493 57,9
20 Citroën 1248 52,5
21 Honda 941 42,9
22 Suzuki 798 65,2
23 Mitsubishi 771 37,4
24 Mini 621 47,9
25 Porsche 419 55,5
26 Lexus 179 21,2
27 Övriga* 175 29,3
28 Land Rover 128 27,2
29 Jeep 72 14,4
30 Jaguar 61 18,4
31 Chevrolet 43 65,2
32 Cadillac 29 19,4
33 Lancia 21 26,9
34 Alfa Romeo 14 26,9
35 Dodge 7 100,0
36 Smart 5 29,4
37 Lamborghini 4 26,7
38 Saab 2 0,0

* I posten övriga ingår bilmärken som går utanför de stora generalagenterna, exempelvis Lamborghini, Maserati och Ferrari.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa