Prenumerera på Teknikens Värld

Taxin fick punktering – hade blankslitna vinterdäck mitt i sommaren

Mitt på motorvägen fick taxin som Kristian Lundell åkte i punktering. ”Sånt händer”, tänkte Kristian först, men när han fick se hur däcken på taxin såg ut fick han en chock.

taxi slitna vinterdäck
kristian lundell

I onsdags klev Kristian Lundell av flygplanet på Landvetter flygplats, öster om Göteborg. Från flygplatsen och hem blev det taxi. Resan från Landvetter in till Göteborg gick bra, det är motorväg hela vägen. Men inne i stan, fortfarande på motorvägen, smäller det till. Punktering! ”Inget konstigt i det, skit händer”, tänkte Kristian. Taxichauffören hade tur, nästa avfart var nära och närmsta däckverkstad låg bara några hundra meter bort.

Efter att chauffören stannat bilen vid däckfirman frågar Kristian hur han nu ska komma hem – om kanske en annan bil kallas till platsen som han kan fortsätta sin resa hem med. Nej, däckbytet ska gå fort, så chauffören vill att Kristian väntar. Kristian bestämmer sig för att vänta kvar och kliver därför ur bilen och passar samtidigt på att kika på det punkterade däcket. Vad han nu får se gör honom chockad.

– Höger fram sitter ett dubbfritt vinterhjul, blankslitet i ytterkant. Inte mycket bättre på övrig slitbana, säger Kristian.

taxi slitna vinterdack-3

Bytet av det punkterade och söndertrasade högra framdäcket tog en knapp halvtimme, och under den tiden hann Kristian inspektera samtliga däck på bilen lite noggrannare.

– Vänster framdäck var ett dubbat vinterdäck – i juli månad. Det hade ungefär 40 procent dubb kvar. Mönsterdjup, kanske 1,5 millimeter, om man har en positiv attityd. Bakdäcken, likadana lamelldäck som höger fram. Jämnare slitna, mindre än 1,6 millimeter kvar på båda. Den med punkan hade kanske två millimeter mitt på, men utsidan var helt blank. Jag hade gott om tid att undersöka, det tog trots allt närmare en halvtimma, säger han.

LÄS OCKSÅ: Dubbfria vinterdäck på sommaren kan vara livsfarligt

Taxichauffören fick däcket utbytt, och passade samtidigt på att även beställa byte av det andra framdäcket. Men det är inte riktigt så bra som det låter…

– Han köpte ett begagnat vinterdäck från verkstaden. Kanske 2,5 millimeter mönsterdjup kvar. Sedan körde han hem mig. Han skulle tillbaka och byta ut det andra framhjulet, sa han. Det känns som att den här föraren har satt i system att åka runt med utagerade vinterhjul, säger Kristian.

På vänster sida satt ett minst lika slitet dubbdäck med en hel del dubb kvar.

På vänster sida satt ett minst lika slitet dubbdäck med en hel del dubb kvar.

Kristian är glad över att det gick som det gick – hade han inte haft turen på sin sida så kunde det ha gått betydligt sämre, säger han.

– Jag vart lite rädd när jag fick se skiten till däck. Tio minuter innan gick det i 130-140 km/h på motorvägen. Om det är lagligt eller ej har mindre betydelse. Vad jag reagerar på är att detta skall vara proffs på persontransporter, varje gång vi sätter oss i en taxi, lägger vi våra liv i deras händer. Jag tycker inte det är ok att de kör med däck utan mönster och däck med dubbar mitt i sommaren. Vinterdäck har en mjukare gummiblandning än sommardäck, vilket säkert hade del i punkteringen. Och bara tanken på att han betalade verkstaden att sätta på ett annat begagnat vinterdäck, gör mig rent ut förbannad. Det är inte vad jag betalar för när jag tar en taxi hem.

LÄS OCKSÅ: Allt fler kör med vinterdäck på sommaren

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa