Teknikens Värld åkte Koenigsegg CCX

Fredagen blev en stor dag för Teknikens Värld och inte minst för Marcus Engström. Som första tidning och journalist i världen fick vi en åktur i vidundret Koenigsegg CCX.

060327_marcus_koenigsegg
Marcus Engström

060327_marcus_koenigsegg

Under fredagen blev Teknikens Värld och jag, Marcus Engström, första tidning och journalist i världen att få en åktur i Koenigsegg CCX, den uppdaterade supersportbilen som visades för några veckor sedan på bilsalongen i Genéve. Faktiskt exakt i den bil som stod i det Ängelholmsbaserade företagets monter.
– Du är garanterat den förste journalist som åker i den här bilen, det är faktiskt första gången jag själv kör den så långt, sa grundaren och ägaren Christian von Koenigsegg under vår åktur. CCX är svår att skilja från föregångaren CCR, som 28 februari 2005 tog hastighetsrekordet för bilar när den klockades för 388 km/h på Nardobanan i Italien. Ett rekord som Bugatti Veyron med 1001 hästkrafter övertagit. Skillnaden mellan CCX och föregångaren CCR är att den förstnämnda är modifierad för att passa den amerikanska marknaden, bland annat med förändringar i avgassystem och motor för att klara dels 91-oktanigt bränlse och dels de hårda miljökraven i Kalifornien. För att bli godkänd i USA måste det dessutom finnas solskydd att fälla ner i vindrutan, trots att man knappt ser ut när de är nedfällda. – Det är för att det är lagstadgat att varningsklistermärken för airbag och sånt ska sitta på solskyddet, säger Christian von Koenigsegg.

CCX är dessutom 50 millimeter högre, för att stora människor ska få plats i den. – Jag har fått ett antal telefonsamtal från amerikanska fotbollsspelare som undrar om de får plats i bilen, eftersom de inte ryms i exempelvis en Lamborghini, och då har vi helt enkelt gjort CCX:en lite högre, säger Christian von Koenigsegg. Bilen har dessutom blivit 100 millimeter längre för att klara amerikanska lågfartskollisionskrav.Många av bilens kolfiberdelar och detaljer är också nyutvecklade eller modifierade, även om det inte syns så väl under läderklädsel och isolering. Det skramlade av grus mot kolfibermonocoquen, och varken väglag eller bil var riktigt i skick för provtur eftersom en CCX vi åkte i var under utprovning och motortest. Delar av interiören var bortplockad, och någon högfartsutflykt blev det tyvärr inte. Sådan gjordes istället i en CCR, och att döma av den åkturen verkar det så att säga inte alls omöjligt att slå hastighetsrekord med CCX… – Vi vet faktiskt inte hur fort den går, vi har ju modifierat en del i motorn, men vi har ännu inte kunnat högfartstesta, säger Christian von Koenigsegg. Teknikens Värld ser fram emot att få testa både toppfart och bilens andra kvaliteter inom kort.

Koenigsegg CCX

Motor
V8, 4,7 l, aluminium, två kompressorer.
Effekt
806 hk/6 900 rpm.
Vrid
920 Nm/5 700 rpm.
0-100 km/h
3,2 sekunder.
Toppfart
Över 395 km/h

CCX i rörelse

Marcus Engström, som ett barn på julafton, får åka med Christian von Koenigsegg.

Mycket kolfiber är det…

Teknikens Värld fick som världens första tidning en åktur i nya Koenigsegg CCX när grundaren Christian von Koenigsegg besökte ett provkörningstillfälle av Saabs konceptbil Aero X på F10 i Ängelholm.