Prenumerera på Teknikens Värld

Tesla Autopilot sänker olycksrisken med 40 procent

Bilisterna är uppdelade i två läger; för och emot elektroniska hjälpmedel i bilarna. Tvivlarna säger till exempel att självkörande bilar gör förarna ouppmärksamma och att olyckorna därför kommer att öka, men statistiken säger något annat.

Tesla Autopilot

Med anledning av den diskussion som drogs igång i samband med Euro NCAP:s senaste krocktest för ett par dagar sedan och som fortsatte i och med olyckan med en Tesla Model S med aktiverad Autopilot-funktion, som vi skrev om i går, är det intressant att lägga undan känslorna och i stället ta fram lite hårdkokt fakta. Diskussionen har kommit att handla om elektroniska hjälpmedel och dess påverkan i trafiken. En hel del är skeptiska till nymodigheterna, inte minst den självkörande teknik som har smugit sig in i vissa bilar, bland annat hos Tesla.

Men hur är det med semiautonoma (delvis självkörande) bilar i dag, utgör de en risk eller inte? Den frågan har många ställt sig då det har varit stort fokus på några olyckor med Teslas Autopilot-funktion inblandad det senaste året och skeptikerna har fått vatten på sin kvarn.
En annan som har ställt sig samma fråga är den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA som med anledning av detta har studerat olyckor med Tesla-bilar inblandade och jämfört olycksfrekvensen innan och efter införandet av Autopilot-systemet.

Deras statistik säger att olycksfrekvensen för Teslas bilar innan införandet av Autopilot med Autosteer (det vill säga när förarna var tvungna att på egen hand manövrera bilen) låg på 1,3 olyckor per 160 000 körda mil. Sedan införandet (oktober 2015) är olycksfrekvensen nere på 0,8 olyckor per 160 000 körda mil. Det är en minskning med nästan 40 procent.

Vid granskningen har NHTSA även kommit fram till att de inte kan hitta några felaktigheter på Teslas autobromssystem eller Autopilots självkörande funktioner.

Den enda plumpen som NHTSA delar ut efter undersökningen är att Tesla skulle kunna vara ännu tydligare med systemets begränsningar än vad de är i dag. Exempelvis har namnet Autopilot varit i skottgluggen då namnet sägs antyda att bilen är helt självkörande. Många förknippar namnet med ett flygplans autopilotsystem som klarar mer på egen hand än vad de semiautonoma bilarna i dag gör.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa