I amerikansk media har flera olyckor med dödlig utgång blivit uppmärksammade på senare tid, och nu har rapporteringen blossat upp än mer efter att batterierna i en Tesla Model X börjat brinna igen flera dagar efter olyckan.

Den senaste tiden har flera olyckor med Tesla-bilar uppmärksammats i framför allt amerikansk media. Flertalet av olyckorna slutade med dödlig utgång. I några av olyckorna har Autopilot-funktionen varit aktiverad, i andra inte. Men det är inte Autopilot som hamnat under lupp utan elbilarnas litiumjonbatteriers förmåga att börja brinna i samband med krasch.

Två olyckor har uppmärksammats lite extra i jämförelse med övriga. Dels en krasch med en Tesla Model S i Florida i förra veckan där två tonårsflickor omkom och en tredje skadades, och dels en i Kalifornien där en Model X med Autopilot-systemet aktiverat plötsligt kraschade in i ett betongfundament på motorvägen. Enligt rapporter ska Teslas semiautonoma system (Autopilot) eventuellt ha tolkat vägmarkeringarna felaktigt och orsakat kraschen där föraren omkom.

I sistnämnda dödsolyckan, som inträffade den 23 mars i år, började bilen brinna. Branden lyckades brandpersonalen på plats släcka på två minuter. Men brandkåren i kaliforniska Mountain View, där olycka inträffade, har nyligen rapporterat att litiumjonbatterierna i den Model X som kraschade började brinna igen – flera gånger under dagarna efter olyckan.

I brandförsvarets 13-sidiga rapport står bland annat följande att läsa:
”Batteriet började överhettas trots att vi redan kylt ned det och det antändes igen. […] Sex dagar senare ökade temperaturen i battericellerna till antändningspunkten. Det är därför bilen började brinna igen. Du har lagrad energi som uppriktigt sagt är instabil.”

Brandkåren i Mountain View kontaktade Tesla för hjälp att hantera det demolerade batteripaketet. Tesla-tekniker kom till platsen där bilen stod och tvingades delvis demontera batteriet.

– Vi har inte verktygen för att hantera ett batteri som är helt och hållet förstört, säger Juan Diaz, chef för Mountain Views brandkår.

Efter incidenten har Tesla skickat ut en rekommendation som säger att stora mängder vatten behövs för att släcka en brand och för att kyla ned batteriet ordentligt, samt att man med en värmekamera tidigast en timme efter släckningen ska bekräfta att batteriet verkligen är nedkylt.
Tesla erbjuder brandförsvar onlineutbildning i hur man genomför släckningsarbeten av litiumjonbatterier i deras elbilar.

Enligt ett uttalande från Elon Musk 2013 är bensinbilar fem gånger mer benägna att fatta eld än en bil från Tesla.

I torsdags i förra veckan inträffade en olycka i Schweiz där en 48-årig tysk omkom efter att bilen kört in i mittbarriären på en motorväg. Bilen började brinna och den schweiziska brandkåren misstänker att bilens batteri var en bidragande orsak till branden.

Visa kommentarer
NUVARANDE Tesla-batteri började brinna igen – flera dagar efter olycka
NÄSTA Volvo Sensus blir Android-baserat och får Google-tjänster