Prenumerera på Teknikens Värld

Tesla Model S fortfarande inte bra enligt amerikanskt krocktest

IIHS genomför förmodligen världens hårdaste krocktester och biltillverkarna vill så klart lyftas fram av dem som ett säkert köp, så även Tesla. Men trots uppdateringar misslyckades Model S än en gång att kamma hem toppbetyg.

Tesla Model S 2017 IIHS krocktest

I början av året testade amerikanska The Insurance Institute for Highway Safety, IIHS, två elbilars krockskydd och säkerhetsutrustning. De båda modellerna, BMW i3 och Tesla Model S, fick gå skamsna från testrundan då ingen av dem rankades in i de två högsta kategorierna Top Safety Pick+ (extra säkert köp) eller Top Safety Pick (säkert köp). För att nå den högre kategorin måste alla krocktestmoment (frontalkrock med liten överlappning 25 %, frontalkrock med större överlappning 40 %, sidokollision, takets motståndskraft och pisksnärtsskydd) leda till betyget ”Good” (bra) samt att strålkastarnas ljus måste få betyget ”Good” eller ”Acceptable”, det vill säga bra eller acceptabelt. För att bli utvald som Top Safety Pick måste alla krocktestmoment ge betyget ”Good”, det vill säga bra, medan ljuset inte spelar någon roll.

Tesla meddelade efter fadäsen hos IIHS att Model S tillverkade från och med den 23 januari i år är uppdaterade och därmed säkrare. Därför hade de för avsikt att låta IIHS testa modellen än en gång, vilket IIHS alltså nu har gjort. Det gick tyvärr inte bättre än förra gången. Betygen blev exakt desamma.

Tesla Model S 2017 IIHS krocktest betyg

Fortfarande misslyckas Tesla Model S med att få fullt godkänt i det tuffa frontalkrockstestet med liten överlappning. Återigen blev betyget acceptabelt vilket gör att Model S av IIHS inte kan anses vara ett ”extra säkert köp” eller ens ett ”säkert köp”. Precis som tidigare är säkerhetsbältet för dåligt på att hålla tillbaka förarens överkropp, trots att Tesla säger att de har åtgärdat problemet, och huvudet slår fortfarande genom krockkudden och in i ratten, precis som vid krocktestet för ett halvår sedan.
I övriga krocktestmoment tilldelades Model S däremot högsta betyget ”Good”, det vill säga bra skydd.

Vad gäller de enligt IIHS undermåliga strålkastarnas ljusbild är det lika dåligt ställt med dessa som innan uppdateringen. Ljusbilden rankas som ”Poor”, det vill säga dåliga och därmed får de sämsta möjliga betyg på en fyrgradig skala.

IIHS delar heller inte ut något betyg till Tesla Model S för hur autobromssystemet fungerar med anledning av att Model S nyligen fått tekniken aktiverad. Vid förra testomgången var det inte aktiverat på alla exemplar av modellen.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa