Prenumerera på Teknikens Värld

Test av bilbanor – den perfekta julklappen

Bilbanor har varit en julklappsfavorit i många år och är det fortfarande. Och det är ju lätt att förstå då den givande pappan (oftast!) har lika kul som sin lille son. Det finns ännu tid att handla…

PeO Kjellström kör spårstyrd miniracing på större banor också.
Marcus Engström

PeO Kjellström kör spårstyrd miniracing på större banor också.

Jag har haft en, du har haft en, ja alla har haft en. Alla grabbar i alla fall. Jag talar om en slotracingbana, miniracingbana eller helt enkelt bilbana. Kärt barn har många namn. I många fall kör grabben vidare upp i vuxen ålder.
Ta Linus Pröjtz på vår tidning. Han har köpt fyra miniracingbanor själv och med några kompisar i Skåne byggt samman en 75 meter lång bana och kört dygnslånga lopp.
Alla är inte lika nördiga men visst är det kul med miniracing, i alla dess former.
Så det föll sig helt naturligt att vi lånade hem tre av marknadens aktörers startkit och testade vad de går för i dag.

Ruben Börjesson fyllde 70 i år men fascineras fortfarande av små bilar som rusar runt runt på en liten plastbana.

Ruben Börjesson fyllde 70 i år men fascineras fortfarande av små bilar som rusar runt runt på en liten plastbana.


Test bilbana

Scalextric 1:32 App Race Control Set
Pris: Cirka 1 395 kronor.

+ Enklaste banan att bygga och montera ned.
Trista bilar som dessutom var väldigt ojämna. Bropelare i papp…

Scalextric var banan att ha på 60 och 70-talet. Miniracingens heliga moder. Scalextric startade sin verksamhet redan i slutet på 50-talet. I stort känner jag igen mig från mitt pojkrum men nog har raksträckorna blivit längre jämfört med tidigare. Banan mäter 497 centimeter.

me_bilbana_scalextric002

Scalextric ARC One är enkel att montera samman, det gäller bara att få in det rätta greppet. Det är viktigt att en bana är enkel att bygga och montera ner. Oftast finns det ju inte utrymme till att ha den körbar hela tiden och tar det för lång tid tröttnar man snabbt på det hela.
Banan erbjuder direkt ett riktigt bra grepp, tyvärr är inte de två könlösa GT Lightning (?) bilarna som medföljer lika snabba så det blev svårt att köra rättvisa race. Det finns dock flera andra, ­roligare, bilar att köpa.

bilbana_scalextric

Att en sådan auktoritär som Scalextric skickar med bropelare i papp känns lite surt men det är desto roligare att de utvecklat sig markant på annat håll. Det går nämligen att koppla upp banan till din mobiltelefon eller iPad och få data som antal varv och varvtider på denna. Det ger bilbanekörningen en helt ny dimension.
Importör av Scalextric är Cbiz Partner AB i Gränna och bil­banorna säljs bland annat på Lekia. Riktpriset är 1 395 kronor.


Test bilbana

Carrera go!! DTM Touring Stars
Pris: Cirka 900 kronor.

+ Mattias Ekströms DTM-Audi ingår i detta startpaket.
Looparna är svåra att staga upp ordentligt. Många stag som ska till.

Som hörs på namnet kommer denna bana med två DTM-bilar varav den ena är Mattias Ekströms A5, pluspoäng för det!
Men banan är krånglig att montera och det tar lång tid utan att för den skull imponera. Med en banlängd på 9,7 meter kräver den också en hel del utrymme. Just denna bana innehåller två överpassager och det är många stag som ska trimmas in.

bilbana_carrera

Jag vet inte jag, kanske är det min ålder, men jag tycker inte loopar hör hemma på en racingbana, även om nu inte detta är riktigt på riktigt. Och inte blir det bättre av att looparna (ja, det är två) är svåra att staga upp och de sviktar därför.
Bilarna är tillsammans med priset det bästa med Carrera. Banan inklusive bilar kostar cirka 900 kronor.
Vid ett annat tillfälle körde jag en annan Carrerabana (med digital teknik) som var betydligt bättre och där bjöds möjligheten att byta spår, köra ikapp konkurrenten och till och med tvinga denne av banan. Så Carrera kan!
Carrera importeras till Skandinavien av danska Top-Toy A/S och banorna säljs på BR och Toys ”R” Us.


Test bilbana

Ninco Octane 8
Pris: Cirka 1 050 kronor.

+ Bilarna ser väldigt bra ut.
Banan blir inte plan och viker sig i skarvarna. Materialfel?

Det här ser bra ut. När vi öppnar förpackningen slås vi av hur fina bilarna (Ford Mustang och Chevrolet Corvette) ser ut.
Men när vi börjar bygga banan ser det konstigt ut. Den både ser ut och är bucklig och banan är i princip okörbar. Den viker sig också i skarvarna. Vi pratar med importören Minicars och får oss tillsänt ett antal bandoseringar som gör det hela något bättre, men inte bra. Inte förrän vi överger Octanes figuråtta och bygger en ovalbana får vi det hela att fungera tillfredställande.
Linus Pröjtz som haft flera Nincobanor ser helt frågande ut. Så här har han aldrig sett dem uppträda tidigare, de har hållit väldigt hög klass enligt honom.

bilbana_ninco

När vi trots allt börjar köra bilarna visar det sig att de utseendet till trots är helt skilda individer. Mustangen fungerar bra, Corvetten inte alls. Den kanar av banan hela tiden trots att vi krypkör. Vi vänder oss till importören igen och får en annan bil tillsänd oss och den fungerar bra.
Banan mäter 580 cm och kostar inklusive två bilar 1 435 kronor. Dyrast i testet och då kan man kräva bättre än så här.
Minicars i Enköping är importör och Nincobanor säljs i hobbybutiker men också mycket på nätet.

Gamla gubbar, lätt medelålders och unga pojkar. Alla kan samsas runt en bilbana för en kul afton.

Gamla gubbar, lätt medelålders och unga pojkar. Alla kan samsas runt en bilbana för en kul afton.

Sammanfattning

Test-bilbana-03
Det finns en mängd olika banor att välja på från respektive tillverkare och några av dem kan ju vara bättre än de vi testat. Men vi ville ha ett billigt alternativ, alltså en inkörsport, och det skulle vara lika för alla. Sedan finns det oändliga möjligheter att bygga ut dem.
Men i de konfigurationer som vi kört banorna råder det inget tvivel om att gammal är äldst. Scalextric står som segrare.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa