Prenumerera på Teknikens Värld

Toyota C-HR Hy-Power Concept – mer hybridkraft

Hybriddrivlinan i Toyota C-HR har aldrig beskyllts för att vara lagd åt prestandahållet. Det är kanske därför som Toyota visar upp Toyota C-HR Hy-Power Concept nere i Frankfurt.

Toyota C-HR Hy-Power Concept

När Toyota utvecklade crossoversuven C-HR, som lanserades i fjol, låg stort fokus på att göra modellen sportig. Och visst är den relativt inspirerande att ratta, men drivlinorna är inte i paritet med den sportighet som vd Akio Toyoda vill se i märkets modeller framöver. C-HR är förvisso en ganska tajt, liten suv, men en 1,2 turbomotor på 116 hästkrafter och en hybridmaskin på totalt 122 hästkrafter räcker inte på långa vägar till för att det ska bli kul bakom ratt och gaspedal.

Toyota har dock någonting i görningen. På bilsalongen i Frankfurt visar de nämligen upp C-HR Hy-Power Concept som, precis som namnet avslöjar, är en hybridbil med mer kraft.
Tyvärr säger Toyota inte ett ljud om hur drivlinan ser ut eller hur mycket den levererar. Märkligt kan tyckas i och med att konceptbilens modellnamn fokuserar på just högre effekt.

Toyota C-HR Hy-Power Concept

Vad de däremot rabblar i mening efter mening i pressmeddelandet är designen. De beskriver hur de framhäver utseendet C-HR:s utseende utan några som helst tillagda komponenter, utan genom att endast lyfta fram detaljer med hjälp av färgen ”Burning Orange”. Den orange kulören syns i luftintaget i fronten (insidan), strålkastarna, A-stolparna, taket, backspegelkåporna samt på insidan i form av rejäla färgklickar längs instrumentbrädan, på dörrsidorna och på stolarna. De 20 tum stora fälgarna har däremot inte fått minsta lilla orange strimma.

Toyota C-HR Hy-Power Concept

Toyota C-HR har snabbt seglat upp till att bli en av Toyotas populäraste modeller i Europa och kunderna väljer framför allt den 122 hästkrafter starka hybridvarianten. Över 75 procent av köparna rullar från Toyota-handlaren där en 98 hästkrafter stark bensinmotor lever i symbios med en 78 hästkrafter stark elmotor (maxuttaget är ändock endast 122 hästkrafter).

I Sverige är C-HR, hittills i år, Toyotas tredje populäraste modell med 2 456 sålda enheter. Endast Yaris och Auris ligger före med marginaler på runt 1 000 respektive 1 400 enheter. Auris är Sveriges elfte populäraste bil i år, Yaris 16:e och C-HR 22:a.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa