Prenumerera på Teknikens Värld

Toyota i-TRIL Concept är för SMESTO-kvinnor

I Genève visar Toyota upp den 1+2-sitsiga konceptbilen i-TRIL som med litet format och lutande teknik ska rikta sig främst till så kallade SMESTO-kvinnor…

Toyota i-TRIL Concept

Hur framtidens bilar kommer att se ut vet vi ännu inte, men Toyota kanske är något på spåren med sin i-TRIL Concept som just nu står utställd nere i Genève. i-TRIL är en 283 centimeter lång och 146 centimeter hög skapelse på fyra hjul, med spårvidd på 120 centimeter fram och 60 centimeter bak. Den väger 600 kilo och rymmer tre personer – föraren i ett riktigt säte och ytterligare två åkande i ett baksäte som ser trångt ut och närmast verkar vara ämnat för mindre barn.

Toyota i-TRIL Concept

Betydligt smalare spårvidd bak.

Konceptbilen drivs av en elmotor vars batterier sägs tillåta körningar på över 20 mil mellan laddningarna. När den svänger vid fullt ”rattutslag” vrider sig hjulen inte mer än 25 grader men ändå är vändcirkeln inte mer fyra meter. Det beror på att karossen och framhjulen lutar inåt när det vrids på ”ratten”. Bakhjulen behåller dock alltid sin rätvinkliga relation till underlaget. Tekniken, som inte är ny på något vis utan har visats upp på konceptbilar och diverse olika fordon genom tiderna, är inte enbart för att göra manövreringen lättare utan också till för att göra körupplevelsen roligare. Just köregenskaperna och hur man uppfattar dem ska ligga på topp, lite gokartkänsla enligt Toyota.

Toyota i-TRIL Concept

Dörrar som öppnar likt vingar på en fjäril.

Som du kanske noterat har vi använt citationstecken när vi i stycket ovan beskrivit styrdonet, det med anledning av att ”ratten” inte är en konventionell ratt. Styrning, gas och broms är alla drive-by-wire-kontrollerade, det vill säga de är inte mekaniska utan styrs på elektronisk väg. Just ”ratten” beskriver Toyota som en handkontroll till en spelkonsol eller en datormus.
Men eftersom det rör sig om en framtidsbil är i-TRIL så klart också autonom, det vill säga föraren behöver inte aktivt styra, gasa och bromsa om så önskas. Men i-TRIL sägs vara skapad för att bjuda på så mycket körglädje som möjligt att föraren större delen av tiden väljer att köra på egen hand.

Toyota i-TRIL Concept

Gott om plats för föraren, men för barnen i baksätet ser det trångt ut. i-TRIL Concept är 1+2-sitsig.

Vem är då denna framtidsbil riktad till? Enligt Toyota först och främst sofistikerade SMESTO-kvinnor i 30- till 50-årsåldern, som är singlar och har två barn, är aktiva och med en energisk livsstil.
Toyota skriver att ”antalet sådana SMESTO-kvinnor redan är många till antalet i Europa, invånare som reser mycket för att ta barnen till skolan, för att shoppa, besöka restauranger och umgås”. Det är där i-TRIL kommer in i bilden som en räddande ängel, för att motsvara deras krav på mobilitet.

Och nu undrar du vad SMESTO är för något. Varje dag lär man sig något nytt och i dag får du lära dig att SMESTO står för ”Small to Medium Sized Towns”, det vill säga i-TRIL är främst skapad för kvinnor i små till mellanstora städer och som har en livsstil och -situation enligt beskrivningen ovan.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa