Prenumerera på Teknikens Värld

Toyota lanserar vassare motorer och växellådor

Med start nästa år börjar Toyota leverera nyutvecklade motorer med högre effekt och bättre bränsleekonomi samt nya automatlådor med åtta och tio växlar.

Toyota Prius bensinmotor

Toyota vill erbjuda sina kunder en bättre körupplevelse i kombination med en lägre miljöpåverkan. Därför har de utvecklat en ny serie drivlinor (motorer och växellådor) som ingår i den så kallade TNGA-plattformen (Toyota New Global Architecture) som redan används till nya Prius och nya suven C-HR.

Låg vikt med låg tyngdpunkt samt kompakthet är kännetecknande för de nya drivlinorna som består av flera nya motorer och två automatiska växellådor. Motorerna är högvarviga med variabel motorstyrning och först ut i en serie av flera är en 2,5-liters direktinsprutad bensindriven maskin med fyra cylindrar. Den är utvecklad från grunden och därför har ingenjörerna haft möjlighet att optimera motorns olika komponenter – exempelvis avgassystem, kylning och rörliga delar – för att så energieffektiva som möjligt. Precis som med andra Toyota-motorer är den termiska verkningsgraden väldigt hög, faktiskt högre än tidigare. Verkningsgraden för denna 2,5-litersmotor ligger på 40 procent när motorn är fristående och 41 procent när den ingår i en hybriddrivlina. Enligt Toyota är verkningsgraden bland de högsta i bilvärlden.

Toyota Hybrid System kommer i en ny, andra generation som logiskt nog kallas THS II. Det är ett fullhybridsystem avsett för bakhjulsdrivna bilar, det vill säga till framför allt Lexus. Drivlinans förbränningsmotor är ovan nämnda 2,5-litersmotor och i kombination med övriga drivlinekomponenter ska systemet ha gjorts mer responsivt och mer dugligt på att nyttja eldrift i högre hastigheter.
Toyotas laddhybridsystem bjuder även det på nyheter då det har fått mer kapacitet i litiumjonbatterierna vilket ska tillåta upp till sex mils körning på enbart el. Nya Toyota Prius Plug-in Hybrid bjuder i dag på cirka fem mils körning på el. Laddhybriddrivlinan har även optimerats för att i större utsträckning använda elmotorn för framdrivningen.

Tillverkning av växellådor hos Toyota

Nästa år börjar Toyota leverera nya motorer och växellådor som medför lägre miljöpåverkan i kombination med mer körglädje.

Två nya växellådor är aktuella till en början, både automatlådor. Den ena har åtta växlar och den andra tio. Fokus vid utvecklingen av dessa har varit att minska energiförlusterna, och på så vis bidra till lägre förbrukning, samt förhöjd transmissionseffektivitet. Jämfört med en konventionell sexväxlad automatlåda sägs momentförlusterna ha reducerats till cirka hälften. Förutom att dessa är mer energieffektivare än vanligt ska de också ha kunnat göras kompaktare och lättare vilket bidrar till en lägre tyngdpunkt vilket i sin tur bidrar till bättre köregenskaper hos bilmodellerna de monteras i.

De nya TNGA-drivlinorna börjar lanseras i nya bilmodeller med start redan nästa år. Till och med 2021 ska nio nya motorer i 17 olika utföranden lanseras. Fyra nya växellådor är aktuella under denna tidsperiod och utöver de två ovan nämnda blir det ytterligare två stycken. Totalt ska tio olika växellådsversioner komma, varav en är en ny typ av steglös variant.
Sex nya hybridsystem i totalt tio olika utföranden är också aktuella.

Målet är att vid utgången av 2021 ska minst 60 procent av Toyota- och Lexus-bilarna som säljs i Europa, USA, Japan och Kina vara utrustade med en ny TNGA-drivlina. Sammantaget sägs de sänka koldioxidutsläppen med 15 procent.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa