Hybrider, laddhybrider, elbilar och vätgasdrivna bränslecellsbilar. Alternativen till de konventionella bilarna med enbart förbränningsmotorer börjar bli många, men vissa tekniker är väldigt dyra. Dock inte så värst länge till.

Toyota är pionjärer inom hybridteknik och man skulle kunna säga att de är detsamma inom elbilsgenren vätgasdrivna bränslecellsbilar (tillsammans med några andra märken). Toyota, som nyligen i större utsträckning börjat intressera sig för batteridrivna elbilar, har utvecklat bränslecellsdrivna bilar under flera år och för ett par år sedan introducerade man modellen Mirai (bilderna här) runt om i världen. Nackdelen med den är, utöver det svenska problemet med få vätgasstationer, är priset. En dryg trekvarts miljon kronor alternativt 10 000 kronor per månad om man väljer att leasa den.

Men bränslecellstekniken kommer att bli billigare. På Tokyosalongen berättade bland annat Toyotas affärsområdeschef Naomichi Hata att nästa generation vätgasdrivna bränslecellsstackar kommer i början av 2020-talet som kommer att ta tekniken ett kraftigt steg framåt.

Toyota Mirai

– I dag är produktionen av Mirai begränsad till 3 000 bilar om året, men vid 2025 räknar vi med att den siffran är tio gånger högre. Som ett resultat av detta räknar vi med att, åtminstone i Japan, samma biltyp kommer att kosta detsamma oavsett om det är en hybrid eller vätgasdriven bil, sa han enligt Autocar.

Med andra ord bör en Toyota Prius-stor bränslecellsbil om sju år kosta lika mycket som en Toyota Prius gör då. Räkna dock med att hybriderna är bättre 2025 än vad de är i dag.

Visa kommentarer
NUVARANDE Toyota säger att vätgasbilar snart blir billigare
NÄSTA 80 procent av Citroëns bilar blir eldrivna