År 1966 kom en Toyota Sports 800 av årsmodell 1965 tvåa i långloppet Suzuka 500 km. Nu har den gamla tävlingsbilen restaurerats.

Uppgifterna kommer från bilsajten AutoClassics.

Toyota själva tror att ekipaget, som har chassinummer 10007, är dess äldsta kvarvarande tävlingsbil.
Bilen, som rattades av Mitsuo Tamura, var en av fyra Sports 800 som ställde upp i loppet på Suzuka 1966.
Tävlingen blev mycket lyckad för Toyota, och 800:orna placerade sig både etta och tvåa. Bilen som nu restaurerats är den som kom på andra plats.

Sport 800 var på det stora hela en otrolig liten sak. Som namnet antyder var motorn på ”futtiga” 800 kubik, 790 för att vara exakt, och totalt utvecklade den lilla boxertvåan 45 hästkrafter. I loppet på Suzuka tävlade den mot bilar med tvålitersmotorer, men ändå lyckades den lilla Toyotan som sagt ta en dubbelseger.

toyota_sports_800_restaurerad_02

Framför allt var det tre faktorer som gjorde Sports 800 till en vinnarbil: låg vikt, aerodynamik och bränslesnålhet.
Sports 800 designades av legendariske Tatsuo Hasegawa (skyldig till den första Corollan bland annat) och var en av de första bilarna från Toyota som utvecklades i vindtunnel. Dessutom byggdes modellen i en blandning av aluminium och stål vilket gjorde att vågen stannade på ynka 580 kilo (curb weight).
Detta gjorde Sports 800 till en ypperlig långloppsmaskin för sin tid. Under det 84 varv långa loppet på Suzuka snittade Toyotan 0,9 liter/10 km (25 mpg) vilket gjorde att den aldrig behövde gå i depå för att tanka (vilket den såklart var ensam om).
Historien förtäljer att detta fick tävlingsledningen att misstänka fusk, men vid en närmare kontroll visade sig bränsletanken inte bara vara godkänd – utan också innehålla en tredjedels tank, ej förbrukad bensin.

Var bilen ovan varit sedan loppet på Suzuka vet vi inte, men resultatet av restaureringen kan du se i videon nedan (obs endast japanskt tal). Enligt uppgift ska både gamla och nyproducerade delar ha använts vid renoveringen. Det är Toyotas racingdivision Gazoo Racing som stått för återskapandet och därför är den numera också dekalerad i teamets tävlingsfärger – rött, vitt och svart.

Visa kommentarer
NUVARANDE Toyotas äldsta kvarvarande tävlingsbil restaurerad
NÄSTA Lamborghini med eldrift blir verklighet tidigast 2026