Prenumerera på Teknikens Värld

Toyotas nya satsning: elbilar

Nu börjar jätten vakna på allvar. I dag har Toyota meddelat att de hårdsatsar på elbilar de närmaste åren, och det i kombination med all annan typ av elektrifiering.

Toyota RAV4 EV 2012-2014

Som vi tidigare nämnt har en av världens giganter, Toyota, hamnat på efterkälken vad gäller elektrifiering av bilar. De har länge varit ledande inom hybridsegmentet, och är det fortfarande, men när det kommer till elektrifierade bilar som även går att ladda via exempelvis elnätet har det gått trögt. En laddhybrid har man lanserat, Prius Plug-in Hybrid, och just nu har man inte en endaste elbil i sitt modellprogram, trots att man var tidigt ute med RAV4 EV (generation ett 1997-2003 och generation två 2012-2014 som syns på bilden ovan). Hårdare har man i stället satsat på vätgasdrivna bränslecellsbilar där Mirai är senaste tillskottet.

På senare tid har Toyota dock ställt sig allt mer positiva till laddhybrider och elbilar och så sent som för drygt ett år sedan meddelade man att batteriutvecklingen, sett både till prestanda och säkerhet, har kommit så pass långt att de nu funderar i allt mer elektriska banor.

Nu har Toyota meddelat att de löper den elektriska linan fullt ut. I dag, måndagen den 18 december 2017, meddelade världens näst största biltillverkare (enligt fjolårets statistik) att de i början av nästa årtionde ska lansera fler än tio elbilar världen över. Kina blir första marknad för märkets elbilar, därefter ska bilarna gradvis lanseras i hemlandet Japan, i Indien, i USA och även i Europa.

Toyota iQ EV

Trots att Toyota på den tiden inte var speciellt intresserade av elbilar visade de på Parissalongen 2012 upp en elektrifierad variant av småbilen iQ.

Toyota meddelade under presskonferensen, som ägde rum i natt svensk tid, att de vid 2025 ska erbjuda elektrifierade versioner (alltså inte bara rena elbilar) av samtliga Toyota- och Lexus-modeller. Fem år senare räknar de med att årligen sälja 5,5 miljoner elbilar, laddhybrider, hybrider och bränslecellsbilar. Av dessa väntas elbilarna och bränslecellsbilarna stå för en miljon.

Om Toyota förverkligar sin plan kommer de att bli en stor spelare vad gäller elbilar och övrig elektrifiering. Japanska konkurrenten Nissan ligger i dag före Toyota inom området och tillsammans med sina (Nissans) allianspartners Renault och Mitsubishi ska de lansera tolv nya utsläppsfria bilar innan utgången av 2022.
Honda har däremot ingen sådan exakt plan utformad, åtminstone inte officiellt, även om de har presenterat flertalet elbilar, bland annat lilla tuffa Urban EV som sägs bli verklighet om mindre än två år.

Tidigare i höstas berättade vi om hur Toyota, som sägs vara innehavare av fler batteripatent än någon annan biltillverkare, ser framför sig hur förbränningsmotorn fasas ut för att vara helt försvunnen om drygt 30 år. Toyota tänker alltså dra sitt strå till stacken för att bidraga till denna utfasning.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa