Prenumerera på Teknikens Värld

Transportstyrelsen granskar Teslas autopilot

Transportstyrelsen har dragit igång en utredning för att granska Teslas så kallade autopilot, något som kan betyda att systemet förbjuds i Sverige.

Tesla Model S P90D

För några veckor sedan lanserade Tesla sin så kallade autopilot i samband med en uppdatering av bilens mjukvara. Ett system som skapat stor uppmärksamhet världen över och hittills har vi fått se en rad skräckexempel på förare som använder systemet på ett felaktigt sätt.

Tidningen Ny Teknik provkörde för en tid sedan Teslas autopilot och bilen körde då ut i väggrenen och fick punktering, på grund av detta har Transportstyrelsen nu startat en utredning för att granska om systemet verkligen kan vara tillåtet i Sverige.
Enligt föraren ”vinglade bilen en del mellan mitt- och sidomarkeringen. Plötsligt vinglade autopiloten ut i vägrenen och en vass sten rev upp en lång reva i däcksidan”.

Tesla är noga med att säga att föraren hela tiden måste vara redo att ta över körningen, något som undertecknad även upplevde när jag provkörde systemet då det inte är helt felfritt. Det är ett assistanssystem som inte är kapabelt till att helt ta över körningen, till skillnad mot för vad namnet autopilot antyder.

Anders Gunneriusson, utredare inom fordonskrav och fordonsteknik på Transportstyrelsen, är förvånad över att Tesla vågar lansera ett sådant system redan nu.

– Vår första bedömning är att Teslas autopilot inte stämmer in på beskrivningarna av de definitioner som finns i reglementet för styrning. Inom ramen för den undersöker vi om det finns anledning att vidta någon åtgärd, säger Anders Gunneriusson till Ny Teknik.

Systemet har redan förbjudits i Hongkong där myndigheterna tvingat Tesla att uppdatera bilarna så att förare inte kan använda autopilotsystemet. Beroende på vad Transportstyrelsen kommer fram till i sin undersökning kan det även bli aktuellt för svenska bilar.
Gunneriusson lyfter även frågan om hur Tesla kan ha fått ett fordon typgodkänt i en nivå och sedan via en uppdatering ändra fordonets förutsättningar som kan beröra typgodkännandet.

Transportstyrelsens utredning är dock inget som verkar beröra Tesla då de hävdar att autopilotfunktionen ligger helt i linje med ECE-reglementet.

Med tanke på att flertalet biltillverkare utvecklar system för självkörande bilar kan vi förvänta oss att det kommer att bli en del av framtidens bilkörning. Konkurrensen har resulterat i att det pågår en kapprustning och det är så klart viktigt för tillverkarna att vara först med den senaste tekniken.
Tesla var snabbast ur startgropen, men med tanke på de senaste veckornas skräckexempel och att Transportstyrelsen nu granskar systemet kanske de helt enkelt har varit lite för snabba. Är det meningen att kunden ska agera testpilot för biltillverkarna?

Mer om Teslas autopilot och Teknikens Världs provkörning av systemet kan du läsa om i kommande artikel, så håll utkik på teknikensvarld.se

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa