Prenumerera på Teknikens Värld

Tre gånger fler supermiljöbilar hittills i år

Antalet supermiljöbilar, det vill säga laddhybrider, elbilar och bränslecellsbilar som släpper ut maximalt 50 gram koldioxid per kilometer, säljer som aldrig förr. Årets siffror hittills visar upp en näst intill tredubbling jämfört med fjolåret.

Supermijöbil laddhybrid Volkswagen Passat GTE

Supermiljöbilarna fortsätter att vinna mark i Sverige. Från att i början av förra året endast sålts i några hundra exemplar varje månad är biltypen, som består av laddhybrider, elbilar och bränslecellsbilar som släpper ut 50 gram koldioxid per kilometer eller mindre, numera uppe i tusental. I januari i år registrerades 1 221 supermiljöbilar och i februari 1 145 stycken. Sammanlagt blir det 2 366 bilar vilket kan jämföras med fjolårets motsvarande period då 852 supermiljöbilar registrerades i Sverige. Det är en ökning med 178 procent.

Flest supermiljöbilar registrerades i Stockholms län med en andel på 52,5 procent av alla registrerade supermiljöbilar i landet. Näst flest registrerades i Skåne län (12,6 %) och tredje flest i Västra Götalands län (11,9 %). Övriga län i Sverige såg under årets två första månader supermiljöbilsandelar på mellan 0,1 procent (Gotlands län) och 2,9 procent (Jönköpings län).

Supermiljöbilar per län i Sverige jan-feb 2016 vs 2017

Diagram från Bil Sweden.

Supermiljöbilarna som säljer bäst
Populäraste supermiljöbilen i Sverige under januari och februari i år var inte helt otippat Volkswagen Passat GTE (översta bilden) som tack vare 910 exemplar nådde upp till en marknadsandel om 38,5 procent. Volkswagens laddhybrid har med råge tagit över förstaplatsen från den tidigare ettan Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid som är tvåa på topplistan med 367 exemplar under årets två första månader.

Topp 15-listan över supermiljöbilar under januari och februari 2017 ser ut som följer:

  1. Volkswagen Passat GTE, laddhybrid, 910
  2. Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid, laddhybrid, 367
  3. Volvo V60 Twin Engine, laddhybrid, 164
  4. Nissan Leaf, el, 129
  5. BMW 330e, laddhybrid, 115
  6. Volvo XC90, laddhybrid, 104
  7. Tesla Model S, el, 101
  8. Tesla Model X, el, 80
  9. Renault Zoe, el, 61
  10. BMW 225xe Active Tourer, laddhybrid, 56
  11. Volkswagen Golf GTE, laddhybrid, 52
  12. BMW i3 (Rex), laddhybrid, 41
  13. BMW i3 (Bev), el, 37
  14. Volkswagen e-Up, el, 28
  15. Audi A3 e-tron, laddhybrid, 27

Bäst säljande bränslecellsbil under januari och februari var Toyota Mirai med två registrerade exemplar, dubbelt så många som näst bäst säljande bränslecellsbil Hyundai ix35 FCEV. Några fler bränslecellsbilar säljs inte i Sverige i dagsläget.

Dieselbilar andel per län i Sverige jan-feb 2017

Diagram från Bil Sweden.

Miljöbilsklassade dieselbilar går sämre
De miljöbilsklassade dieselbilarna har varit dominerande under de senaste åren men har tappat mark. Under årets två första månader registrerades 3 823 bilar av detta slag vilket kan jämföras med 4 794 under samma period förra året. Deras andel på marknaden har sjunkit från 61,6 till 42,7 procent.

Dieselbilarnas starkaste fäste är i Norrland
Dieselbilarna är populärast i Jämtlands län där de utgör 70 procent av nybilsförsäljningen. Därefter följer Västernorrlands län med en andel på strax över 60 procent och Stockholms län strax därunder. Dieselbilarna är minst populära i Gotlands län där de utgör endast drygt 40 procent av nybilsregistreringen.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa