Prenumerera på Teknikens Värld

TVR slutar bygga bilar

Brittiska TVR lägger ner biltillverkningen och ska i stället börja bygga portabla vindkraftverk. Anledningen är dålig lönsamhet och ”för höga förväntningar” från kunderna.

tvr-sagaris

När du ser en TVR i framtiden är det inte mycket som kommer kännas igen från modellerna Cerbera och Tuscan. Anledningen är att det troligtvis kommer röra sig om ett vindkraftverk, för trots att ägaren Nikolai Smolensky vill lägga ner biltillverkningen behåller han varumärket.

Historien om TVR sträcker sig till 1949 när Trevor Wilkinson presenterade sin första bil. På senare tid var det engelsmannen Peter Wheeler som satt på chefsposten mellan 1981 och 2004, då den Blackpool-baserade firman såldes till den då 24-årige Smolensky för cirka 160 miljoner kronor.

Smolensky flyttade firman till Österrike 2006 och bytte där namn till TVR GmbH. Där var tanken att bygga tre prototyper som skulle ta tillbaka TVR på kartan igen.

– Vi byggde tre bilar, en Tuscan Mk2 cabriolet med en 400 hästkrafter stark Corvette LS3-motor, en Cerbera med en dubbelturbomatad V8-diesel från BMW och en GT350 med en 134 hästars elmotor, säger Nikolai Smolensky till Autocar.

Men problemen skulle fortsätta för den lilla firman. Utan resurser och några särskilda inkomster blev utmaningen att utveckla de tre bilarna till sist övermäktig företaget.

– Bilarna funkade bra, men kostnaderna var för höga. Vi skulle ha behövt sälja dem för mellan 1,1 och 2,2 miljoner kronor, vilket var alldeles för högt för att vara vettigt, fortsätter Smolensky.

Reservdelar kommer nu tillhandahållas av Performance Engines, Racing Green och TVR Power.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa