Prenumerera på Teknikens Värld

Tyska miljöministern sågar uppdatering av dieselbilar

Miljontals dieselbilar i Tyskland ska få programvaran uppdaterad för att sänka utsläppen. Men tyska miljöministern Barbara Hendricks anser att aktionen är verkningslös. Hon menar att det behövs djupare förändringar för att nå ett resultat.

Barbara Hendricks på Autobahn

I början av augusti kom tyska bilindustrin och landets politiker överens om att 5,3 miljoner dieselbilar av olika märken måste kallas in för att få mjukvaran som sköter motorstyrningen uppdaterad. Uppdateringen anses behövlig för att sänka dieselbilarnas hälsovådliga utsläpp, dels för omgivningens skull men också för att stävja kraven på dieselförbud i tyska städer.

Men överenskommelsen är mer eller mindre verkningslös visar Umweltsbundesamts, Tysklands motsvarighet till Naturvårdsverket, mätningar. Med dessa som bakgrund har nu tyska miljöministern Barbara Hendricks tagit bladet från munnen och får stöd från flera tyska miljöorganisationer. Hon menar att programvaruuppdateringarna inte är tillräckliga för att sänka utsläppen med de 25-30 procent som förändringen avser utan att det måste till mekaniska justeringar för att nå resultat. Umweltsbundesamts mätningar avslöjar nämligen att den överenskomna uppdateringsmetoden endast sänker utsläppen med upp till sex procent – på tok för lite för att göra någon större skillnad. Dieselförbud i städerna hotar därmed fortfarande.

Tysklands miljöminister vill se ännu stramare åtgärder för bilindustrin, en strategi som är betydligt mer kostsam. Politiker är dessutom rädda för att väcka vrede hos landets miljontals dieselbilsägare.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa