Prenumerera på Teknikens Värld

Tyskland har satt etiska riktlinjer för självkörande bilar

Tyska myndigheter har tagit fram nya direktiv för hur en självkörande bil ska agera när en olycka är oundviklig. Människans säkerhet framför allt annat prioriteras högst enligt de nya reglerna.

Självkörande, autonom bil: Volvo Drive Me
Glenn Lindberg

Vad ska en självkörande bil göra när den ställs inför ett etiskt dilemma och vad prioriteras högt i det läget? För att besvara dessa frågor har tyska myndigheter arbetat fram en prioriteringsordning som biltillverkarna ska förhålla sig till när de programmerar sina självkörande bilar.

– I eran av digital revolution och självlärande system väcker interaktionen mellan människa och maskin nya frågor. Det har genomförts absolut pionjärt arbete på detta område och världens första riktlinjer för autonom körning har tagits fram, säger Tysklands transportminister Alexander Dobrindt i ett uttalande.

En utvald grupp, bestående av 14 forskare och juridiska experter, har arbetat fram en rad olika riktlinjer för autonoma bilar.

Den riktlinje som mest vikt läggs på är att bilar i autonomt läge, till varje pris, ska undvika att människor skadas allvarligt eller dödas. Det innebär att om en olycka är oundviklig ska ett människoliv prioriteras framför ett djurs liv eller byggnader och egendom. Är dock en olycka oundviklig där människan kommer att skadas ska bilen inte agera utifrån människans ålder, kön, fysiska eller psykiska status.

Dessutom måste det vara tydligt vem det är som ansvarar för körningen vid varje situation, därför måste information sparas och dokumenteras kring vem det var som körde vid varje situation. Detta för att bland annat kunna avgöra ansvarsfrågan.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler