Prenumerera på Teknikens Värld

U-landsbil byggd med Formel 1-expertis efter Ikea-princip

En Gordon Murray-ritad terrängbil ska byggas i Storbritannien och skruvas ihop där den bäst behövs. Ox ska nu ta sig an Indien och hoppas på produktionsstart.

GVT Ox Gordon Murray

Den heter Ox och är byggd för att frakta gods och människor i otillgängliga områden i tredje världen. Det startades som crowdfunding-projekt av Torquil Norman och Global Vehicle Trust 2013 och nu är man redo för en första expedition i Indien med hjälp av oljejätten Shell och ska där visa upp sina färdigheter.

Tre miljoner pund (omkring 35 miljoner kronor) har det kostat att färdigställa de tre prototyperna som syns på bilderna här, lika stort belopp behövs för att få igång en produktion.

Ox är stor som en bil i mellanklassen (468 centimeter på längden, 207 centimeter i bredd) men mäktar med att frakta upp till 1 900 kg varor eller 13 personer. Chassit utgörs av en stålram med inbyggda träpaneler enligt samma princip som nya TVR Griffith, om än med billigare material. Konstruktionen kallas iStream och är ett verk av Gordon Murray som designade McLarens framgångsrika Formel 1-bilar under det sena 1980-talet.

Annat än aerodynamik att jobba med denna gång för Formel 1-designern.

Annat än aerodynamik att jobba med denna gång för Formel 1-designern.

Faktum är att hela Ox är ett verk Gordon Murray som har sagt att detta är ett av de mest intressanta arbeten han gjort under sina 45 år i bilbranschen då den bryter ny mark och kan göra skillnad för många människors liv

Ox ska byggas i Storbritannien och levereras i delar förpackade i platta paket. Lite som bokhyllan eller byrån från möbelvaruhuset Ikea. Sex bilar ryms i en standardcontainer och en bil kan skruvas samman på tolv timmar av tre tränade personer, ej nödvändigtvis bilmekaniker.

Ox är framhjulsdriven då fyrhjulsdrift bedöms som både skrymmande, dyrt och för komplext. I stället har bilen rejäla frigångsvinklar (45 grader fram, 55 grader bak) och en markfrigång på 25 centimeter under motorn och 40 centimeter under resten av bilen.

GVT Ox Gordon Murray

Stor som en bil i den lägre delen av D-segmentet men flaket rymmer åtta oljefat.

Motormässigt har en turbomatad dieselfyra från Ford valts som är kopplad till en femväxlad manuell låda. Motorn, känd från modellen Transit, ger som mest 100 hästkrafter och 385 newtonmeter och är på 2,2 liter.

Höger- eller vänstertrafik spelar ingen roll då ratten är placerad i mitten på bilen, precis som Gordon Murrays klassiska supersportbil McLaren F1.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa