Prenumerera på Teknikens Värld

Udda bilar: Isdera Imperator 108i

Framtid, nutid och dåtid, allt rymdes här på fyra hjul. ”Ferrari Testarossa framstår numera som en dussinbil”, löd vår kommentar vid provkörningen på svensk mark 1988.

Isdera Imperator 108i

Bara namnet var något utöver det vanliga, speciellt om man läser ut tillverkarens hela namn: Ingenieurbüro für Styling, Design und Racing Imperator 108i. Och formen sen. Frågan är om vi på Teknikens Värld någonsin blivit så uppvaktade av förbipasserande som våren 1988 när vi kvitterade ut provbilen ovan från den svenske generalagenten. Jo, det är sant, Philipson Bil AB i Jönköping hade bestämt sig för att ta in bilen från Västtyskland och hade haft Skandinavisk premiär under Stockholms bilsalong.

Men skenet bedrog. Bilens former till trots så handlade det där under mest om lagervaror. V8-motorerna hämtades från Mercedes som också stod för baklamporna. Hjulupphängningen plockades från Porsche 928, tändningslåset (på vänster sida om ratten) och mätare samt luftkonditionering var även de från Porsche. Allt satt monterat i en ramkonstruktion som var täckt av en kaross i glasfiber, inte kevlar som man kanske skulle kunna tro hos en bil som kostade 1,4 miljoner kronor.

Ytterbackspeglar i stället för vidvinkelperiskop var något vi efterfrågade vid provkörningen i nummer 11/1988. Det kom först 1991 – och då som tillval.

Bakifrån är det svårt att missa Mercedesrötterna. Lyktglasen är kända från S-klass och måsvingar är lite av märkets gimmick.

Bakifrån är det svårt att missa Mercedesrötterna. Lyktglasen är kända från S-klass och måsvingar är lite av märkets gimmick.

Formen, då? Den var faktiskt egenkomponerad av företagets ägare Eberhard Schulz men för Mercedes räkning i form av experimentbilen CW311 så tidigt som 1978. Eberhard fick tillåtelse att starta en serieproduktion under eget namn om han köpte delar från Mercedes. Formen behölls förvisso men bilen växte för att få plats med större motorer och ge mer utrymme inne i kupén.

Modellen byggdes mellan åren 1984 och 1993, med en uppdatering 1991 som bland annat ­omfattade nya strålkastare och låsningsfria bromsar. Trots sin slimmade form hade Imperator 108i ett cW-värde på 0,38 att jämföra med 0,36 för samtida Volkswagen Jetta. Den hade även svårt att hävda sig mot andra extrema sportvagnar prestandamässigt.

Fortfarande är dock Imperator 108i en nackvridare, eller ett klickmonster rättare sagt då blott kring 30 tillverkades. Den har alla möjligheter att bli en riktig dyr samlarbil nu när andra ”sena” supersportbilar som Bugatti EB110 och Porsche 959 i det närmaste känns uttjatade.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa