Prenumerera på Teknikens Värld

Unik McLaren 720S i svart och guld hyllar ikon

McLaren Operations, MSO, har gjort det igen. En unik bil, denna gång i ett enda exemplar. En hyllning till en motorsportikon, gissa vem?

McLaren 720S Dubai 2017

I dag öppnar bilsalongen i Dubai och det är förståeligt om du inte har järnkoll på vad som sker där. I McLarens monter står i alla fall en unik 720S byggd av tillverkarens division MSO. Jo, den är faktiskt unik – den kommer bara att byggas i ett enda exemplar.

Exemplaret hyllar märkets grundare och racerföraren Bruce McLaren och förutom att vara lackad Zenith Black så har den inslag i av guld, vilket i svenska ögon kanske för tankarna till Ronnie Peterson. Hans Lotusbilar under 1970-talet hade som bekant det färgschemat.
Invändigt hittar vi en lika svart inredning där läder och Alcantara samsas med guldinslag på ratt, paddlar och dörrsidor.

Bilen är Performance-utförande men att skräddarsy den ytterligare har tagit 120 arbetstimmar, varav bakvingen tog 30 av dessa i anspråk. På denna finns en motivlackering som vid en första anblick ser ut som en stadssilhuett men är faktiskt ett citat av Bruce McLaren översatt till arabiska: ”Livet mäts i prestationer, inte bara i år.” Ett påstående som McLaren tycker stämmer med sitt varumärke men även med Förenade Arabemiraten och Gulfstaternas utveckling de senaset 20 åren.

McLaren 720S Dubai 2017

Bilen kommer att överlämnas till beställaren efter salongen som så kan njuta av en topphastighet på 341 km/h och en acceleration av 0-200 km/h på 7,8 sekunder. Samt, stöddigast av allt, plaketten som intygar att detta är bil nummer 1/1.

Kan du inte släppa det där med Ronnie? Som en parantes kan det nämnas att han hade kontrakt med McLarens Formel 1-stall inför säsongen 1979. Ronnie omkom dock efter de skador han ådrog sig under Italiens Grand Prix 1978. Undra just hur en hyllningsbil till honom hade sett ut? Lotus har för övrigt tidigare lanserat en specialversion av Evora i just svart och guld.

Modellen 720S har vi på Teknikens Värld naturligtvis kört, både med och utan tak. Provkörningarna kan du läsa här.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa