Prenumerera på Teknikens Värld

Världsmästarens Ferrari osåld – kan fortfarande bli din

En Ferrari-racer utöver det vanliga, men Jody Scheckters titelförsvararbil från 1980 förblev osåld under Bonhams auktion i Kalifornien i helgen.

Ferrari 312 T5 Jody Scheckter

Denna läckra Ferrari körd av en världsmästare får dig säkert att nypa dig i armen. Du får göra det två gången – den förblev nämligen osåld under Bonhams auktion vid Quail Lodge, Kalifornien.

1970-talet hör till de mest spektakulära inom Formel 1. Årtiondet för såväl höga luftintag, sexhjulingar, aerodynamiska skal och breda sulor. Årtiondets sista världsmästare blev sydafrikanen Jody Scheckter som även tillsammans med Gilles Villeneuve ordnade konstruktörstiteln åt Ferrari 1979.

Feta sulor och rejäl vinge hör till tiden.

Feta sulor och rejäl vinge hör till tiden.

1980 skulle han försvara titlarna med modellen 312 T5, bland annat med chassi nummer 46 som ropades ut nu i helgen av auktionsfirman Bonhams.
Bilen är en Ferrari av den gamla skolan med tolvcylindrig sugmotor på tre liter och 515 hästkrafter, den sista av de framgångsrika T-bilarna som debuterade 1975. På ritbordet låg en modern efterträdare med 1,5-liters V6:a med turbosnurra, en trend som skapats av Renault ett par år tidigare. Den fick dock vänta till säsongen 1981.

1980 kom att gå i moll för Ferrari och Jody Scheckter, som kom att lägga hjälmen på hyllan vid slutet av säsongen. En femteplats (två poäng) blev bästa resultat och till Kanadas Grand Prix kvalade han inte ens in.
Med chassi nummer 46 körde han nio lopp, bland annat det på Long Beach, Kalifornien, där de två tidigare nämnda poängen ordnades. Av de sex bilarna som tillverkades av modellen 312 T5 är detta den som Jody körde flest gånger.

Ferrari 312 T5 Jody Scheckter

Sista av sin sort… nästan. Först 1989 var Ferrari-bilarna åter med tolv cylindrar.

Bilen bar som nybyggd siffran två och Gilles Villeneuves namn men inför säsongstarten blev det Judys bil. Direkt efter att den sålts av Ferrari till första privata ägaren Luigi Chinetti fick den åter sitt Gilles Villeneuve-utförande.

Chassi nummer 46 har haft tre ägare sedan 1980, den senaste i 20 år. Bilen är redo för att köra i historisk racing och ropades ut med en mängd delar. Den har underhållits av mekanikern Phil Denney som när det begav sig jobbade ”för andra sidan” – Lotus – där han bland annat hade hand om Mario Andrettis bilar under världsmästaråret 1978.

Trots sin intressanta historia förblev bilen osåld. Det högsta budet på 2 400 000 dollar (cirka 19,5 miljoner svenska kronor) accepterades inte.

Ferrari 312 T5 Jody Scheckter 1980

Jody Scheckter och chassi 46 1980.

Unika Ferrari-bilar brukar toppa resultatlistorna på de exklusiva auktionerna men under detta evenemang blev så inte fallet även om hälften av bilarna på topp tio-listan var just Ferraris. Dyrast blev en McLaren F1 från 1995 som klubbades för 15 620 000 dollar, vilket motsvarar cirka 126 800 000 svenska kronor.
Bilen är nummer 44 av 64 tillverkade standardbilar och den första att importerats till USA och har bara haft en ägare sedan ny. Mätaren visade strax över 1 500 mil och bilen är helt i originalskick utan uppdateringar, trimningar eller liknande.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa