Prenumerera på Teknikens Värld

Vårt test avslöjar vilka lampor som ger bäst ljus på bilen

Nya lampor i bilens strålkastare kan göra stor skillnad för ljuset, men det gäller att välja rätt i lampdjungeln. Vi har testat de tre senaste halogenlamporna som utlovar längre livslängd och mer ljus. Vilken är bäst?

Volvo-strålkastare

Att få starkare och längre ljus från sina vanliga halogenstrålkastare bara genom att byta lampa låter lockande, och det är faktiskt möjligt. Man skulle kunna tycka att biltillverkaren borde sätta in en lampa som ger så mycket ljus som möjligt redan i fabriken men så är det inte alltid. Anledningen är att en halogenlampas livslängd blir kortare ju starkare den lyser. För att få starkare sken (högre lumen) i en lampa behöver man bara göra glödtråden kortare och tunnare, men då minskar också brinntiden radikalt.
För att motverka detta omsluts glödtråden av en trycksatt glaskupa. Lamptillverkarna experimenterar fram och tillbaka med olika gasblandningar och högre tryck för att öka livslängden. Förenklat kan man säga att gasen trycker tillbaka atomerna som vill frigöra sig när glödtråden brinner.

De flesta biltillverkare prioriterar livslängd framför ljusstyrka eftersom merparten av alla bilar säljs i områden där ljusstyrkan inte är lika viktig som hållbarheten. Fransmannen som kör sin Renault Clio nere på Rivieran bryr sig inte så mycket om strålkastarna lyser med 50 lumen i stället för 100, men desto mer om han tvingas byta lampor två gånger om året eller en gång vart tredje år. Här uppe i mörka Norden är vi dock mer intresserade av en starkare ljusbild och många kan nog tänka sig att offra livslängd för mer ljus.

H7 halogenlampa test

20 exemplar av varje lampmodell köptes in för testet.

Nu har alla de tre stora lamptillverkarna General Electric, Osram och Philips lanserat nya halogenlampor som utlovar både längre brinntid och mer ljus. Är det möjligt?
Philips nya lampa lovar till exempel 130 procent starkare ljus, 45 meter längre räckvidd och 450 timmars livslängd. Tillsammans med danska tidningen Motor har vi testat de tre senaste ”superlamporna” på marknaden som utlovar både mer ljus och längre livslängd. Testet utfördes i en kontrollerad miljö vid Philips testanläggning i Aachen och övervakades av tyska TÜV, som säkerställer att inga fördelar ges till Philips trots att de äger anläggningen.

Läs också: Så återupplivar du din bils strålkastare

20 exemplar vardera av General Electric Megalight +120, Osram Night Breaker Unlimited +110 och Philips X-treme Vision +130% monterades i ett testskåp där de fick lysa tills alla lampor slocknat. Lamporna testades med en konstant laddning på 13,2 volt och kördes i en cykel där de var tända i 11 timmar och 45 minuter och sedan släckta i 15 minuter. Efter 16 dagar hade alla lampor slocknat. Ett högt Tc-värde är det alla lamptillverkare hoppas på eftersom det markerar när 63 procent av lamporna har slocknat, och är det värde som brukar kallas livslängd i lampbranschen. De tre testade lampornas resultat jämförs med värden för en longlifelampa från Philips som sitter originalmonterad i många bilar.

H7 halogenlampa test

Under 16 dagar tänder och släcktes lamporna enligt en speciell cykel.

Testet visar att alla lampor håller i stort sett vad de lovar när det kommer till ljusbild. Jämfört med referenslampans 53 lux lyser GE-lampan 102 procent starkare, Osram-lampan 113 procent starkare och Philips-lampan 125 procent starkare. Räckvidden och ljusbilden mäts i en speciell rigg där lamporna monteras i en strålkastarinsats tillhörande en Volkswagen Golf 6. De tre lamporna utlovar 30-40 meter längre ljusbild än standardlampan, men ingen kommer riktigt nära. Längst når Philips-lampan med 77 meter.

När livslängdstestet sammanfattas ser vi att GE och Philips får nästan samma Tc-värde, vilket betyder att de kan anses ha samma livslängd. De två skiljer sig dock kraftigt åt när man ser till B3-värdet, vilket anger när tre procent av lamporna har slocknat. För GE är B3-värdet 161 timmar och för Philips 231. Det kan översättas till att GE:s lampor är mer ojämna i kvalitet. Osram-lampan får sämst resultat i livslängdstestet med 303 timmar men hamnar nästan mitt i prick på den utlovade livslängden på 300 timmar. Philips 365 timmar är imponerande men ändå en besvikelse eftersom lampan uppges kunna hålla i 450 timmar.

H7 halogenlampa test

Att få en korrekt mätning av ljusbilden kräver avancerad teknisk utrustning.

Så starkt lyser lamporna

Bilderna nedan visar de olika lampornas ljusbild sedd uppifrån. För testet monterades alla lampor i vänstra strålkastaren från en Volkswagen Golf generation sex från 2011. Mätutrustningen som används kallas Optronik sms 10h. Det gröna fältet i ljuskäglan visar området som lyses upp med minst fem lux. Philips utlovar längst ljus och klarar med nöd och näppe att ta segern före Osram och GE.

Halogenlampa H7 fabriksmonterad Philips longlife

Fabriksmonterad lampa (Philips longlife). Räckvidd: 58 meter.

 

Halogenlampa H7 General Electric Megalight Ultra +120

General Electric Megalight Ultra +120. Räckvidd: 73 meter.

 

Halogenlampa H7 Osram Night Breaker Unlimited

Osram Night Breaker Unlimited. Räckvidd: 74 meter.

 

Halogenlampa H7 Philips X-tremeVision

Philips X-tremeVision. Räckvidd: 77 meter.

 

Testresultat

H7 halogenlampa Pris 2 st (kr) Utlovad ljusbild (%) Uppmätt ljusstyrka (lux) Uppmätt ljusbild (%) Ljustemperatur (K) Livslängd (h) Livslängd diff (%) Köpställe
Fabriksmonterad Philips Longlife 53 3 148 1 100
General Electric Megalight Ultra +120 289 +120 107 +102 3 332 364 -67 OKQ8
Osram Night Breaker Unlimited 268 +110 113 +113 3 346 303 -72 bilupplysningen.se
Philips X-tremeVision 295 +130 119 +125 3 343 365 -67 bilupplysningen.se

Läs också: Så återupplivar du din bils strålkastare

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa