Lägre varvtid runt racerbanan utan att höja motoreffekten – det är vårt mål med projekt Toyota GT 86. Men hur påverkas bilen – blir den stum och stötig eller till och med mer komfortabel längs vägen? Vi bygger och testar!

När du läser det här så kör vi vår första trackday för året, torsdagen den 10 maj på Mantorp Park – det är datumet då Teknikens Värld tillsammans med Öhlins Racing och Michelin sparkar igång säsongen. Runt 75 bilar uppställda i depån och ett drygt 100-tal gäster som spänt väntar på eller nyss genomfört sitt första körpass. Vissa på bana för första gången, andra har kört en del – vissa riktigt mycket.

Vår tanke med det här reportaget är att testa hur mycket skillnad det egentligen blir med gatgodkända racingdäck, så kallade R-däck. Hur mycket bilens beteende påverkas på banan av uppgraderade stötdämpare samt vad som händer med bromsprestanda när vi går hela vägen och uppgraderar med nya skivor, bromsok och mer prestandainriktade belägg.
Vi jämför rakt av hur Toyota GT 86:an uppträder i standardutförande samt i modifierat utförande. Dels subjektivt där känslan räknas och dels objektivt – klockan kommer tala sitt tydliga språk. Med oss i projektet har vi stötdämparexperterna från Öhlins Racing, däckexperterna från Michelin samt Pean Sweden som levererar bromsutrustningen.

Hela reportaget läser du här (PDF-fil, öppnas i nytt fönster) och du får en fin inblick i projektet via filmen ovan.

Reportage Vi bygger trackday-bil

Visa kommentarer
NUVARANDE Vi bygger trackday-bil
NÄSTA Dödsolyckan med Ubers självkörande bil orsakades av fel i mjukvaran