Prenumerera på Teknikens Värld

Vi kör nya världsunika startbilen på Solvalla

Jonas Borglund har som enda person utanför hästsportens värld klivit ned bakom ratten i Solvallas nya, specialbyggda startbil. Häng med när vi kör ett varv och agerar start för några travhästar.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

När vi skriver om Solvalla rör det normalt STCC-tävlingen på den berömda travbanan. Om en dryg vecka (3 september) gör vi det igen, men just nu tar vi en paus och fokuserar på andra hästkrafter.
Jonas Borglund har nämligen varit på Solvalla för att som första och enda journalist prova på hur det är att sitta bakom ratten i banans nya och specialbyggda startbil.

Solvalla startbil

16 meter bred med vingarna utfällda.

Solvallas nya startbil är en Dodge Ram 3500 Crew Cab som är ordentligt ombyggd av Staffan Westerlund, som har lång erfarenhet av just startbilar. Just denna startbil är unik i världen då den är större, tyngre och starkare än någon annan startbil.
Den är av 2015 års modell och har en 6,7 liter stor Cummins-turbodieselmotor med sex cylindrar under huven som i standardutförande ger 400 hästkrafter. Men efter diverse modifieringar ger den i Solvallas startbil cirka 550 hästkrafter och 1 700 newtonmeter, siffror som behövs för att den 3,8 ton tunga bilen (plus lastvikt på 1,7 ton) enkelt ska kunna distansera de tävlingssugna travhästarna.

Solvalla startbil manöverhytt

Från påbyggnaden ovanpå startbilen manövreras startvingarna. Här åker man således baklänges.

Tillsammans med den sexstegade automatlådan kan startbilen, trots sin vikt, accelerera från 0 till 100 km/h på 6,0 sekunder.
Den är 6,1 meter lång och när startvingarna är infällda är den 2,8 meter bred. När de är utfällda uppgår bredden till 16 meter.

1,7 miljoner kronor har denna världsunika startbil kostat och travintresserade har möjlighet att få åka med i bilen, den har nämligen plats för hela nio åskådare.

Jonas Borglund åskåda i Solvalla startbil

Jonas Borglund passade även på att uppleva en travstart från första parkett, en av åskådarplatserna i startbilen.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa