På måndagseftermiddagen höll Victor Muller en välbesökt presskonferens. Där summerade han vad som har hänt och vad som kan hända. Han gav också rekonstruktör Guy Lofalk en rejäl känga.

Måndagen 19 december är en svart dag för svensk bilindustri, Sverige har blivit halvt (förlåt Koenigsegg), Saab har begärts i konkurs. På måndagseftermiddagen mötte vd och styrelseordförande Victor Muller pressen för att berätta om läget och svara på frågor.

Först och främst uttryckte han sorg för att det gått som det gått. Han har kämpat med näbbar och klor och plöjt ner stora summor pengar i Saab under en längre tid. Ur egen ficka säger han är motsvarande drygt 120 miljoner kronor brinner inne.
När han klockan fem på måndagsmorgonen insåg att GM inte under några villkor kommer att godkänna rekonstruktion med inblandning av Youngman såg Victor Muller ingen annan väg än att ansöka om konkurs.

Som vanligt var Victor Muller samlad när han pratade med pressen. Enda gången man märkte att han tände till lite var när rekonstruktör Guy Lofalks namn nämndes. Han kritiserar och klandrar Lofalk för misslyckandet. Han säger att problemen började dyka upp när Lofalk på eget bevåg åkte till Kina för att förhandla och sälja hela Saab till kineserna, däribland Geely.
Victor Muller anser att det var ett stort misstag att tillsätta Guy Lofalk som rekonstruktör.

En annan detalj som Victor Muller inte är nöjd med är Guy Lofalks arvoden som enligt förra veckans uppgifter uppgått till totalt 51 miljoner kronor för de båda rekonstruktionsperioderna.
Tillsammans med dagens konkursansökan fanns också en begäran från Muller om att granska en ersättning på cirka 11 miljoner kronor för en tvåveckorsperiod.

Men Victor Muller delade också ut beröm, inte minst till de kinesiska bolagen och då framför allt Youngman som varit ihärdiga under tio långa månader. Beröm gick också till den svenska regeringen som han tycker har gett honom och Saab stöd under hela processen. Även Riksgälden får beröm och den svenska konkurslagstiftningen som han anser lämnar en öppning för en fortsättning för Saab Automobile.
GM hyser han inget större agg mot, han förstår varför amerikanerna värnar om sin teknik och sina licenser.

Muller nämnde under presskonferensen att det finns många parter som fortfarande är intresserade av Saab men att det blir utan iblandning från Swedish Automobile. Han menar att det finns mycket bra för framtiden hos Saab. En hypermodern produktion som GM lagt ner en miljard dollar i och en helt ny plattform – Phoenix – som var tänkt att husera nästa generation Saab 9-3. Plattformen är Saabs egna till 90 procent. Övriga 10 procent består av GM-delar eller delar som kan härledas till GM. Vill man jobba bort GM-delen kostar det i runda slängar mellan 500 miljoner och 1 miljard kronor.

För en fullständig summering från Victor Muller gör vi nog bäst i att invänta hans bok. Om det blir en bok vet vi inte, men till Teknikens Värld för ett par veckor sedan sa han ”det är en sådan härva att man egentligen borde skriva en bok om det”.

Visa kommentarer
NUVARANDE Victor Muller klandrar Guy Lofalk
NÄSTA Säkra Saabar plockar säkerhetspris i USA