Prenumerera på Teknikens Värld

Vill ni ta livet av folk, SL?

Säkerheten på SL:s bussar är under all kritik. Stressade chaufförer som följer orimliga körscheman kör som busstjuvar och håller sällan avstånd till andra fordon. Och bussarna saknar säkerhetsbälten!

Krockad SL-buss, bussolycka-01
Mattias Rabe

Nu kan man kryssa av ännu en punkt i livet – att vara med om en bussolycka. Bussen som jag åkte till jobbet med i måndags morse krockade. Varför? För att förarna är stressade till tänderna på grund av arbetsgivarens tidtabeller som saknar verklighetsförankring. Det leder till chaufförer som oftare än ofta kör som galningar i höga hastigheter och många gånger utan att hålla avstånd till framförvarande fordon.

Jag har tänkt på det många gånger när jag kliver på en buss utan säkerhetsbälten. Hur tänker bussbolagen som skickar ut bussar utan säkerhetsbälten på landsvägar och motorvägar? Och hur sjutton tänker vi passagerare som åker med i de bälteslösa bussarna, inte sällan i hastigheter uppemot 90-100 km/h?
I går, ett par minuter innan krocken tänkte jag på det igen när bussen brände på i bussfilen i hög fart, förbi alla stillastående bilar med morgontrötta pendlare på motorvägen som då och då plötsligt svänger ut i bussfilen för att tjäna lite tid. Jag tänkte ordagrant ”inga bälten i denna buss heller, frågan är när man får vara med om en olycka”. Två minuter senare small det. Som tur var hände det inte när hastigheten var som högst utan på väg ut på motorvägen igen efter ett stopp på hållplats Roslags Näsby södergående (från och med i dag tagen ur bruk med ett så kallat skyddsstopp pga för många olyckor). Vår busschaufför låg för nära framförvarande buss som var tvungen att bromsa för ankommande bilar från Täby-påfarten. Vår chaufför hann inte reagera och det kändes som att köra in i en bergvägg (en blå Norrtälje-dubbeldäckarbuss som står på bromsen rubbas inte så lätt). Hastigheten var som sagt inte så hög, men det räckte för att vi passagerare skulle slungas framåt en bit och få hjärtat i halsgropen. Smällen hade kunnat vara förödande för mindre barn.

Efter lite inspektion av bussen körde chauffören vidare mot Danderyds sjukhus, ut på motorvägen igen. Hög hastighet, precis som tidigare och… bara några meters avstånd till långtradaren framför. Jag trodde inte mina ögon, hade chauffören inte lärt sig något av olyckan några minuter tidigare? Jag var precis på väg fram för att säga till när chauffören självmant ökade till cirka 20 meters avstånd. Bättre, men inte okej med tanke på en buss stoppsträcka.

Krockad SL-buss, bussolycka-02

Obefintligt avstånd till SL-kollegan framför och kollisionen var ett faktum.

 

SL, hur tänker ni?

SL, alla andra bolag och politiker som är inblandade i kollektivtrafiken i Stockholms län. Vad sysslar ni med egentligen? Ni vet om att bussar som inte tillverkats för tätortstrafik och som har tillverkningsdatum efter 1 januari 2004 måste vara utrustade med säkerhetsbälte – ändå kör ni väldigt, väldigt ofta med bälteslösa ”tätortsbussar” utanför tätort, på landsvägar och på motorvägar.
I morse var det återigen en bälteslös buss som stod för transporten över sträckan som till 78 procent består av höga hastigheter på motorväg och landsväg.
Hemfärden i måndags, samma dag som olyckan, skedde i en buss med bälten, men i och med att bussen var tio minuter försenad redan vid andra hållplatsen så körde chauffören konstant i väldigt hög (garanterat olaglig) fart i ytterfil och körde om alla personbilar vid till exempel Stocksundsbron och Danderyds kyrkogård.

SL och alla berörda, ni har satt helt orimliga tidtabeller. Bussen som jag åker med dagligen ska starta från Humlegården i centrala Stockholm vid en viss tid på eftermiddagen. Två minuter senare – TVÅ MINUTER – ska bussen lämna hållplatsen vid Valhallavägen. Den sträckan mellan Humlegården och Valhallavägen är omöjlig att köra på två minuter, det är inte ens möjligt om Stockholms centrum vore helt tomt på bilar. En minut efter Valhallavägen ska bussen lämna nästa hållplats som är Roslagstull. En minut? Ja, kanske om du har en väldigt snabb motorcykel och struntar i trafikljusen och slipper köerna.

SL & Co, ni lever i en utopi. Sluta sätta overkliga tidtabeller och ställ krav på er själva: inga bussar utanför tätort utan säkerhetsbälten. Ska det behövas en dödsolycka innan ni vaknar till liv? Skamligt!

Säten utan bälten i SL-buss

Ännu en buss utanför tätort utan säkerhetsbälte. Borde inte få gå till så.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler