Prenumerera på Teknikens Värld

Volkswagen erkänner problem med EGR-ventiler efter åtgärden

Nu kryper Volkswagen till korset när det gäller problemen med EGR-ventiler som Teknikens Värld och övrig media världen över rapporterat om efter Dieselgate-åtgärden. Trasiga EGR-ventiler byts ut kostnadsfritt om specifika krav är uppfyllda. Volkswagen väljer dock att kalla detta för Trust Building Measures, ”förtroendeskapande åtgärder”, och hävdar fortfarande att komponenterna inte påverkas negativt av åtgärden.

Volkswagen EGR-ventil

I dag har flera av Teknikens Världs läsare hört av sig och berättat att de fått besked om att deras havererade EGR-ventiler kommer att bytas ut kostnadsfritt av auktoriserad Volkswagen-verkstad efter att nya direktiv kommit från Volkswagen Sverige. Så vi frågade helt enkelt vad dessa nya direktiv innebär. Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen Sverige, svarar:

”Det som vi gjort, inte bara i Sverige, utan globalt (med några länder undantagna), är att vi har infört så kallade Trust Building Measures.

Syftet med det är att få tveksamma kunder att välja att uppdatera sin bil. Eftersom vi vet att det varit spekulationer i media om negativ påverkan på olika motorkomponenter efter uppdateringen så vill vi med Trust Building Measures understryka att man inte ska behöva känna någon tveksamhet. Skulle fel på någon av elva olika komponenter (däribland EGR-ventilen), inträffa efter genomförd uppdatering så kommer vi att ersätta reparationskostnaderna under förutsättning att vissa krav är uppfyllda, som till exempel fullständig servicehistorik. Det gäller även retroaktivt, dvs om man redan har uppdaterat sin bil. Programmet gäller 24 månader efter uppdatering av bilen.

Det är fortfarande vår absoluta mening att de här komponenterna inte påverkas negativt av åtgärden. Det är också testat och godkänt av myndigheter. Trust Building Measures ska istället ses som en förtroendeskapande åtgärd och en tydlig signal om att uppdateringen inte har någon negativ verkan på fordonets livslängd.”

Huruvida det är ”spekulationer i media” som fått VW:s EGR-ventiler att bli restnoterade i stora delar av Europa låter vi vara osagt, men det får sägas vara positivt för de flertaliga VW-ägare som fram tills nu hade att se fram emot reparationer på sina bilar för tusentals kronor. De elva komponenter som omfattas av det nya direktivet finns i systemet för avgasåterföring, systemet för bränsleinsprutning och i systemet för avgasefterbehandling. Komponenterna är lambdasond, temperaturgivare, EGR-styrventil, ventil för avgasåterföring, differenstrycksgivare för avgasåterföring, insprutningsventil, högtryckspump, bränsleledning, tryckregleringsventil, tryckgivare och högtrycksledningar.

Kraven för att få tillgodogöra sig ersättningen är bland annat att bilen har fullständig servicehistorik och har gått under 25 000 mil.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa