Prenumerera på Teknikens Värld

Volkswagen starkare och populärare efter fusket

Många misstänkte att Volkswagens varumärke skulle rasa efter utsläppsskandalen som fått namnet dieselgate. Så blev det inte, Volkswagen är nämligen hetare än någonsin och företaget börsvärde har skjutit i höjden igen.

Volkswagen

Fredagen den 18 september 2015 avslöjades Volkswagen med att ha fuskat med utsläppen hos miljontals dieselbilar världen över. Två dagar senare erkände Volkswagen att informationen som amerikanska EPA släppt var korrekt och dagen därpå, den 21 september 2015, öppnade världens börser. När dessa stängde för dagen stod det klart att Volkswagen hade tappat ofattbara 131 miljarder kronor i värde över en dag.

Med anledning av fusket, eventuella stämningar, stundande återkallelser av miljontalsbilar, djupdykningar på börsen och mycket mera dök domedagsprofetiorna upp på löpande band. Volkswagen skulle få svårt att repa sig, försäljningen skulle dyka och kostnadsföljderna för företaget skulle kunna nå svindlande 731 miljarder kronor.

En del av spådomarna har inträffat. Volkswagen har hittills fått böta flera miljarder kronor och de har återkallat miljontalsbilar vilket har kostat företaget stora belopp. Men mycket mer skada än så har inte skett, Volkswagen står nämligen starkare än någonsin.

Trots skandalen sålde Volkswagen (hela koncernen) under 2016, året efter att fusket uppdagades, mer bilar än man någonsin tidigare sålt under ett år. Med 10,3 miljoner sålda bilar 2016 gick man dessutom om Toyota och blev för första gången världens största biltillverkare. Och i år ser det ännu bättre ut. Volkswagen, som sedan dieselgate-skandalen valt att lägga stort fokus på elbilar, registrerades för 2,66 miljoner sålda bilar under 2017 års andra kvartal, ungefär 180 000 fler än under motsvarande kvartal i fjol. Volkswagen ser man andra ut att dryga ut sitt försäljningsrekord ännu en gång.

Inte nog med att försäljningen skjuter i höjden. Den tyska bilkoncernen har repat sig ordentligt sedan dess börsvärde tog en djupdykning. Sedan den dagen för drygt två år sedan har börsvärdet ökat med enorma 350 miljarder kronor.

Det gamla talesättet ”det tar lång tid att bygga upp ett varumärke, men det kan raseras på ett ögonblick” gäller alltså inte Volkswagen. Nyhetsbyrån TT har pratat med varumärkesexperten Mats Georgson som berättar att ett varumärke kan förbli starkt trots att det blåser runt det:

– För det första måste man skilja på varumärke och anseende. Varumärket handlar om att folk och företag vill köpa bilar från Volkswagen. Anseende rör frågan om skuld och begångna fel och hur förhållandet till samhället och myndigheterna påverkas. Det som drabbat Volkswagen är snarast en smäll för anseendet än för varumärket, säger han till TT och tillägger att Volkswagens fördel till stor del ligger i att de var snabba med ett offentligt erkännande och att de därefter mer eller mindre spelat efter regelboken.

Även om Volkswagen globalt sett går mycket bra försäljningsmässigt har koncernen inte repat sig på alla marknader. Ett exempel är i hemlandet Tyskland, ett annat är i USA där utsläppsfusket uppdagades. I USA hade Volkswagen en försäljningsdipp under 2016 men har hämtat sig starkt i år, dock är de inte uppe i de siffror som företaget såg i landet under 2014 och 2015.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa