Teknikens Världs reporter Oskar Krüger befinner sig i Zaragoza i Spanien för att provköra helt nya, och än så länge maskerade, Volkswagen Touareg. Vi slår en pling.

Hallå där Oskar, hur är läget?

– Jo tack det är bra, men det blåser här nere. Riktiga stormvindar. Speciellt varmt är det inte heller. Nu på dagen visar termometern plus nio ungefär, men i morse hade vi bara två.

Okej, men då går jag rätt på sak så att inte du och bilen blåser bort: Hur upplevs nya Touareg? Hur är första intrycket?

– Bilar från Volkswagen brukar man ofta veta redan innan hur de ska vara. Men nya Touareg upplever jag som mycket mer vågad för att vara en Volkswagen. Den är inte alls lik sin föregångare till utseendet och invändigt är allt nytt. Nya Touareg är väldigt bekväm att köra måste jag säga. Bland annat har den bakaxelstyrning och elektriska krängningshämnare som ska minimera bilens karossrörelser sidledes.

 

volkswagen-touareg-2018-provkörning-02

 

Det har pratats mycket om måtten, huruvida nya Touareg kommer att växa för öka gapet till lillebror Tiguan Allspace. Du som vet, har nya Touareg vuxit?

– Den har vuxit jämfört med sin föregångare och blivit både längre (plus 77 millimeter) och bredare (plus 44 millimeter). Det gör att Touareg numera mäter 487,8 centimeter på längden 198,4 centimeter på bredden. Tiguan Allspace är 470 centimeter lång och 184 centimeter bred.
– Nya Touareg känns över huvud taget väldigt stor och den upplevs mer som en lyxig bil än en praktisk bil. Samtidigt har den kvar dragvikten på 3 500 kilo så visst är den lite praktisk också!

Vi tackar Oskar Krüger för den korta pratstunden. Hela provkörningen av nya Volkswagen Touareg kan du läsa i nummer 8/2018 av Teknikens Värld.

Visa kommentarer
NUVARANDE Volkswagen Touareg – tre snabba från provkörningen
NÄSTA Alfa Romeo Stelvio och Giulia i Nürburgringskrud