Prenumerera på Teknikens Värld

Volkswagen Typ 181 på väg tillbaka – som elbil

Volkswagen Kübelwagen är inte på väg tillbaka, däremot kan efterföljaren – den civila varianten Typ 181 – vara på väg att göra comeback med elektrisk drivlina under plåten.

Volkswagen Typ 181 Kurierwagen

Under andra världskriget var Volkswagens fordon Kübelwagen, vars korrekta beteckning är Typ 82, populär inom den tyska militären tack vare sin enkla konstruktion och goda terrängegenskaper. 24 år efter krigets slut återuppstod Kübelwagen, som alltså lades ned 1945, i en mer civiliserad mundering. Den användes av främst tyska militären men också av exempelvis brandförsvaret och så klart av en del privatpersoner. Vid lanseringen 1969 gick den under namnet Kurierwagen för att inte folk skulle börja kalla modellen för Kübelwagen. Det sista Volkswagen ville vara att förknippas med hemskheterna under kriget.

Volkswagen Typ 181 Kurierwagen

Typ 182 Kurierwagen, en bil som man ibland ser ute i trafik.

Den civila versionen tillverkades fram till 1980 medan den variant som militären använde höll ut till 1983. Under de sista åren i livet fasades Typ 181 ut till förmån för efterträdaren Typ 183, mer känd som Iltis, som tillverkades mellan 1978 och 1988. Iltis vann för övrigt Paris-Dakar-rallyt 1980 med Freddy Kottulinsky, morfar till racerföraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky, bakom ratten.

Typ 181 hade olika namn i olika länder, bland annat The Thing i USA, Trekker i Storbritannien, Pescaccia i Italien och Safari i Mexiko, ett land där Typ 181 tillverkades som Typ 182 Safari mellan 1970 och 1980.

Volkswagen Typ 82 Kübelwagen 1944

Originalet. Volkswagen Typ 82 Kübelwagen, här av 1944 års modell, användes av Wehrmacht (tyska försvarsmakten under andra världskriget). Modellen lades ned 1945 och man ser den i princip aldrig ute i trafiken. De exemplar som finns kvar i rullande skick ägs för det mesta av förmögna WWII-prylsamlare då en Kübelwagen i dag betingar ett väldigt högt pris.

Är du inte intresserad av historia kan du bortse från ovanstående stycken och i stället börja läsa från och med nu…

Volkswagen Typ 181 kan vara på väg tillbaka efter mer än tre årtionden i dvala. Volkswagens varumärkeschef Herbert Diess har nämligen avslöjat att han är intresserad av att återuppväcka modellen med hjälp av märkets ”elektriska” MEB-plattform som bas.

– MEB är flexibel – bakhjulsdrift, framhjulsdrift, allhjulsdrift – vi har så många emotionella koncept, säger han till amerikanska Car and Driver och räknar upp många av Volkswagens klassiker genom tiderna, bland annat beach buggy och folkabussen.

– Vi har så många spännande koncept från vår historia att vi inte behöver göra en ”bubbla”, fortsätter han.

Volkswagen Typ 183 Iltis

Volkswagen Typ 183, mer känd som Iltis, tog under 1980-talets början över efter Typ 181 Kurierwagen. Du som gillar Audis quattro-fyrhjulsdrift har Iltis att tacka för mycket.

Folkabussen, Typ 2, är som bekant på väg tillbaka och ska stå redo att locka köpare från och med 2022. Den har redan visats upp som I.D. Buzz, en elektrisk och modern variant med många detaljer bevarande från klassikern. Typ 181 kan alltså vara på väg att genomgå samma typ av modernisering för att åter se dagens ljus. En modern, eldriven Kurierwagen alltså.

Vad som händer med Beetle, som har fungerat som en återuppstånden version av klassiska ”bubblan” Typ 1, återstår fortfarande att se. Herbert Diess säger att inget beslut är taget ännu, men tidigare uppgifter från Volkswagen-styrelsen pekar mot nedläggning. Om Beetle får leva kvar blir den med all sannolikhet en ren elbil.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa