Prenumerera på Teknikens Värld

Volkswagen uppdaterar I.D. Crozz – allt närmare produktion

Konceptet I.D. Crozz visas upp av Volkswagen i Frankfurt. En ny och mer produktionsklar version. Lanseringen kommer att ske 2020.

Volkswagen I.D. Crozz

Att Volkswagen hårdsatsar på eldrift kommer inte som någon nyhet och är inte heller någon överraskning med tanke på dieselgateskandalen. Faktum är att man nu satsar sex miljarder euro (strax över 57 miljarder kronor) inom området under en femårsperiod.

Till Frankfurtsalongen kommer I.D. Crozz, den tredje i raden konceptbilar i serien efter I.D. Concept och I.D. Buzz Concept. Dock är inte I.D. Crozz rykande färsk då vi redan fick ett smakprov av bilen under vårens bilsalong i Shanghai. Även om det bara är detaljer som skiljer denna bil från den i Shanghai så benämns den som en ny bil som nu gör världspremiär.

Das neue Volkswagen Showcar I.D. CROZZ

Ändringarna har hur som helst fört bilen närmare produktion. Front- och bakparti lyfts fram som exempel på nya I.D. Crozz som är lackad i kulören Hibiscus Red Metallic. Vi noterar nya ljuskällor (LED) och en del nya veck i karossen. Invändigt känner vi igen oss även om miljön är mer detaljrik. Den infällbara ratten finns kvar liksom den konsolmonterade displayen. Insteget sker enkelt via en skjutdörr – liksom förr.

Sedan tidigare vet vi att I.D. Crozz bygger på MEB-plattformen, är fyrhjulsdriven och har två elmotorer som gemensamt ger 306 hästkrafter. Fordonet har en räckvidd på 50 mil och en topphastighet på 180 km/h samt ska ha ett uppträdande jämförbart med dagens Golf GTI. Storleksmässigt placerar den sig mellan dagens modeller Tiguan och Tiguan Allspace.

Das neue Volkswagen Showcar I.D. CROZZ

De tre I.D.-koncepten ska mynna ut i modeller som kommer att börja lanseras 2020. I klarspråk betyder det en bil i golfklassen (I.D. Concept) en suv (I.D. Crozz) 2020 och en buss (I.D. Buzz) 2022. 2025 ska Volkswagen erbjuda sina kunder 23 eldrivna alternativ.

Ambitionen är att göra den moderna tekniken (det vill säga elbilen) tillgänglig för fler människor. Framtidens version av modellen Golf måste fortsätta att vara folket bil, hävdar man.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa