Volkswagen är på väg att rulla ut sin första kinesiska elbil, men den gör det inte under varumärket Volkswagen. Däremot under nya namnet Sol.

I höstas deklarerade Volkswagen att de under några år framöver ska satsa runt 100 miljarder kronor för att ta fram elbilar till den kinesiska marknaden. Redan under 2018 var det tänkt att de första bilarna ska börja säljas och så blir det. Deras första elbil står nämligen färdig och ser ut som den gör på bilden ovan.

Tycker du att den påminner om en Seat i fronten? Det har förmodligen sin naturliga förklaring. När Volkswagen bestämde sig för sin elbilssatsning i Kina valde de att använda varumärket Seat. Men kinesiska myndigheter satte stopp för det, myndigheterna ville helt enkelt ha ett mer kinesiskt namn. Då översatte Volkswagen Seat till kinesiska vilket blev Xiyate, men som vi nu ser höll det inte hela vägen in i mål. I stället föll valet av namn på Sol som är det spanska ordet (och svenska så klart) för sol. Därmed fick Volkswagen ändå in en spansk koppling, vad nu det tjänar till.
Det kinesiska namnet på bilmärket är 思皓 och uttalas Sihao. Det har ingen egentlig betydelse utan bästa översättningen blir, enligt Car News China, ”önskan (att vara) ljus”.

Solnedgång

Foto: TheDigitalArtist

Soluppgångens land är Japan (bilden visar dock en solnedgång). I Kina finns numera ett bilmärke som heter Sol.

Vad denna första Sol-modell har för namn är okänt, men bilen i sig är inget nytt. Modellen är nämligen en JAC iEV7S, det vill säga en kinesisk elektrisk lågpris-suv som redan säljs i Kina. JAC, som står för Jianghuai Automobile Group, är för övrigt Volkswagens joint venture-partner i Kina och även företaget som bygger elbilarna för den tyska biljättens räkning.

Skillnaderna mellan JAC iEV7S och Volkswagens Sol är hårfina. Fronten och strålkastarna är omgjorda, så även bakljusen och bakre stötfångaren. Måtten är däremot, precis som mycket annat, identiska; 413,5 centimeter lång, 156 centimeter hög, 175 centimeter bred och 249 centimeter mellan hjulaxlarna.

Drivlinan är sannolikt även densamma, även om Volkswagen uppger 114 hästkrafter för Sol och JAC uppger 116 hästkrafter (och 270 newtonmeter) för sin. Toppfarten är 130 km/h och räckvidden per laddning 28 mil.

Priset räknas bli något högre för Sol-modellen än för JAC-modellen då den klassas som en lite finare produkt. JAC iEV7S kostar 155 000 kronor. Bra pris för en elbil med nästan 30 mils räckvidd.

Visa kommentarer
NUVARANDE Volkswagens billiga elbil för Kina heter Sol
NÄSTA Sébastien Ogier upp i ledning i rally-VM