Prenumerera på Teknikens Värld

Volvo har kvalitetsproblem

Volvo går som tåget och produktionstakten har ökat oerhört. Skoj för svensk bilindustri, men är det lika skoj för de ägare som köpt nya Volvo-bilar? Innebär ökat tempo i fabriken att kvaliteten sänks?

Mattias Andersson tycker att XC90 är en underbar bil, bortsett från alla skavanker som kom med från fabriken.

Mattias Andersson tycker att XC90 är en underbar bil, bortsett från alla skavanker som kom med från fabriken.

Sedan Volvo började stå på egna ben och deras nya, egenutvecklade produkter kommit ut på marknaden har det försäljningsmässigt gått spikrakt uppåt. Nya XC90 var under fjolåret en rejäl succé då den vida översteg Volvos uppsatta mål. För att möta efterfrågan har Volvo varit tvungna att skruva upp produktionstakten i fabriken i Torslanda och därmed också fått anställa fler.

En farhåga vi har märkt av, bland annat i kommentarsfälten på teknikensvarld. se, är om Volvo kan leva upp till de kvalitetskrav som ställs på en premiumbiltillverkare nu när de tillverkar över en halv miljon bilar årligen.

Mattias Andersson fick, efter 6,5 månaders väntan, sin XC90 D5 AWD R-Design modellår 2017 levererad i juli. Han åkte raka vägen till en lackkonserverare som omedelbart gjorde Mattias uppmärksam på några konstigheter med bilen som nyss lämnat fabriken. På bakluckans nederkant hittades en lackskada som åtgärdats som om den vore slarvigt överstruken med Tipp-Ex och på förardörren noterades en ”svetsloppa” som tydligt sticker ut från den i övrigt släta dörrplåten. Mattias blev orolig och granskade därför hela bilen efter fler fel. Då upptäckte han problem efter problem.

Volvo XC90 2017 problem

Misspassningen är grov på Mattias Volvo XC90 D5 AWD R-Design. Här ser vi ”nivåskillnaden” mellan höger bakdörr och anslutande bakskärm. Hela dörren är positionerad lägre än övriga karossdelar på denna högra sida vilket inte bara påverkar utseendet utan även funktionen då dörren är svårare att stänga. Även på vänster bakdörr syns en nivåskillnad, dock inte lika grov.

Han reagerade på att karosslinjerna och de olika plåtsektionerna inte lirar med varandra. Teknikens Värld har granskat bilen och kan bekräfta att så är fallet. Värst är det med höger bakdörr som inte alls linjerar med framdörr samt bakskärm och därmed inte heller fönsterkromlisten. Det kraftiga plåtveck som sträcker sig från strålkastare till bakljus följer inte en rak linje hela vägen. Bakdörren är placerad betydligt lägre än övriga delar av karossen, vilket inte bara syns utan också märks när man ska stänga dörren – det tar emot och ibland förblir dörren oriktigt stängd.
Att den inte är korrekt monterad syns redan på längre avstånd, och när det granskas på nära håll kan man inte förstå hur en sådan obefintlig karosspassning kan passera Volvos granskande ögon.

Volvo XC90 2017 problem

Flera skarvar och glipor runt hela bilen skvallrar om att bilen är ”skevt” sammansatt. Här ser vi huven mot höger A-stolpe, linjerna på de olika karossdelarna tangerar inte varandra. Volvo menar att fabriksmonterade och -lackerade ytor samt detaljer ska justeras hos den lokala Volvo-handlaren. En åverkan som enligt plåtverkstaden kommer att synas i efterhand.

Efter att ha tittat på ett antal andra XC90 som rullar ute i trafik kan vi slå fast att Mattias bil inte är ensam med denna felaktigt monterade bakdörr. Alla bilar har inte felet, men majoriteten av de bilar vi granskat.
Vi har dessutom kommit över ett examensarbete utfört hösten 2015 av två studenter på Chalmers i samarbete med Volvo Personvagnar. Detta dokument avslöjar tydligt att Volvo har haft, och tydligen fortfarande har, problem med dörrjusteringen på just XC90, dels justeringstiderna och dels stora så kallade förflyttningar av dörrarnas position när bilen transporteras mellan de olika stationerna i Torslanda-fabriken.

Volvo XC90 2017 problem

Även strålkastarna har sina fel. På höger sida ligger gummilisten runt strålkastaren dikt an mot karossen, på vänster sida (bilden) finns ett mellanrum som med lätthet rymmer en tumstock…

Men dörren är inte ensam defekt på denna bil. Den stora huven är inte monterad rakt. Det syns i vinklarna mot A-stolparna och det syns längs de kanter som vetter mot strålkastarna och grillen. Även strålkastarna i relationen till grillen är ”sneda”. Mellan plåtytan runt grillen och höger strålkastare är det väldigt tajt, motsvarande del på vänster sida kan man halvt stoppa in lillfingret mellan strålkastare och plåt.

Volvo XC90 2017 problem

Direkt från fabriken – en lackskada som innan leverans har målats över på ett mycket dåligt vis. Ser ut som någon har försökt dölja hacket i lacken med Tipp-Ex.

Volvo menar att de med nya 90-serien numera är en tillverkare av premiumbilar. Men hur premium är egentligen dragkrokslösningen på Mattias XC90 som kostar cirka 800 000 kronor? På nederdelen av hans bakre R-Design-stötfångare har det karvats ut ett hål för att dragkroken ska kunna fällas ut. Det har inte gjorts i fabrik utan i efterhand med en kniv av något slag. Det är inte utfört med precision utan det syns att hålet tillkommit med ”ostadig hand” och färgen på plastdetaljen har fläkts upp. XC90 är med andra ord inte förberedd för dragkrok, i alla fall inte om det är en R-Design.

Volvo XC90 2017 problem

På förardörren finns en tydlig och delvis överlackerad ”svetsloppa”.

Volvo har gått med på att åtgärda Mattias bil, men inte i Torslanda. I stället har de gett uppdraget till plåtverkstaden på hans lokala Volvo-verkstad i den lilla orten. Killarna på verkstaden är oförstående till Volvos beslut då de menar att bilen absolut borde återvända till Torslanda (något som Mattias erbjudit sig att ombesörja). Dels för att det är på tok för många karossdetaljer och annat som ska fixas och dels för att det kommer att bli fula märken på skruvar, bultar och lackade detaljer om den lilla plåtverkstaden ska göra jobbet.

Det är inte bara XC90 som är ihopskruvad med misspassning. Vi har sedan denna artikels publicering i tidningen fått läsarmail där V90 uppvisar samma dåliga karosspassning. Det finns bilder som visar att höger bakdörr på V90 är monterad för lågt, precis som på Mattias Anderssons XC90.

Volvo XC90 2017 problem

Man kan beställa utfällbar dragkrok till XC90, men Volvo glömde designa stötfångaren så att den passar med dragkrok. Vid leverans karvas en del av stötfångaren bort med dåligt slutresultat.

Så här svarar Volvo

Bilen är väl dokumenterad av såväl oss här på Volvo Car Sverige som hos Volvohandlaren. Och vi har tagit hand om kunden på ett sett ur vårt perspektiv mycket tillfredställande sätt, allt enligt de rutiner och riktlinjer vi har. När det gäller den förmodade svetsloppan så har vi konstaterat att det var en smutsfläck. Gällande karosspassning och övrigt fick kunden en tid i verkstaden för att åtgärda. Vi vet dock att kunden valde att inte komma till verkstaden av för oss okända anledningar. Våra auktoriserade Volvoverkstäder har en likadan kravställning på sig som vi har på oss själva. De som arbetar i verkstäderna har fått en gedigen utbildning och är vana vid att hantera denna typ av åtgärder. De kan sitt jobb och vet vad de gör. Att det är den auktoriserade Volvoverkstaden som skulle åtgärda bilen är också enligt våra rutiner. Det är så processen ser ut.
När det gäller kvalitetskontroll från fabriken så är den självklart mycket noggrann och följer tydliga riktlinjer och rutiner. Detta ärende är återrapporterat av oss till fabriken. Detta är också en standardrutin.
Vi arbetar nu på att kunna komma till en för kunden korrekt lösning med bilen.

Annika Bjerstaf
Pressansvarig Volvo Cars

Har du också fel på din Volvo?

Har du också fått en bil ur Volvos 90-serie som har dålig karosspassning eller andra skavanker som en ny bil inte ska ha? Hör i så fall av dig till oss på webmaster@teknikensvarld.se och berätta mer. Skicka gärna med bilder som visar på problemen.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa